katukampanja

Muista ainakin nämä

  • Suunnittele itsesi näköinen esite katukampanjointiin ja painata sitä riittävästi.
  • Mieti, missä ja milloin tavoitat parhaiten äänestäjäsi: työmatkalla, kotimatkalla, ruokaostosten lomassa vai vapaa-ajanviettopaikkojen läheisyydessä?
  • Sovi kahdelle viimeiselle kampanjaviikolle päivittäiset esitteidenjakotreffit tukiryhmän tai ehdokaskaverin kanssa. Raivaa niille kalenterista tilaa! Puolen tunnin katukampanjointi työmatkalaisille aamulla ja iltapäivällä voi olla ajallisesti pieni panostus, jolla kuitenkin on näkyvyyden kannalta suuri merkitys.

Katukampanjointi on ihmisten kohtaamista

Katukampanjoinnilla tarkoitetaan tässä kaikenlaista kasvotusten äänestäjille tehtävää markkinointia. Kyseessä on siis kaduilla, toreilla ja tapahtumissa ohikulkijoille tehtävä kampanjointi. Oikeastaan mikä tahansa julkisessa tilassa tapahtuva yksittäisiin ihmisiin kohdistuva kampanjointi kuuluu tämän käsitteen alle. Katukampanjointi on halvin tapa kampanjoida ja siksi suosittu erityisesti pienen budjetin kampanjoissa. Hyvin tehtynä katukampanjointi on yksi tehokkaimmista kampanjointitavoista.

Tyypillisesti katukampanjoinnissa pystytetään huomiota herättämään kampanjointipiste, jonka lähimaastossa kampanjoijat kohtaavat ohikulkijoita markkinoidakseen ehdokasta. Vaihtoehtoisesti kampanjoijat jalkautuvat väkijoukkoon ilman tukikohtana toimivaa kampanjointipistettä. Muista, että katukampanjointia ei turvallisuusyistä koskaan pidä kenenkään tehdä yksin, vaan mukana on hyvä olla aina vähintään yksi kaveri. 

Katukampanjoinnin tehoa voidaan vahvistaa merkittävästi tarkoitukseen soveltuvilla visuaalisilla välineillä. Teltan ja beach flagien lisäksi myös yhtenäinen pukeutuminen voi toimia hyvin: kampanjoijat voivat pitää yllään esim. huomioliiviä, isoa rintamerkkiä jossa on ehdokkaan nimi tai vaikka vihreiden logo, vihreiden kaulaliinaa tai muuta yhdessä sovittua asustetta, joka herättää huomion. Näin myös ne, jotka kiertävät esitteenjakajat kaukaa kiireen tai kiinnostuksen puutteen vuoksi, tietävät, että vihreät ovat alueella aktiivisesti läsnä ja tapaamassa äänestäjiä. Vaikka kulkijaa ei juuri tuolla hetkellä kiinnostaisi, jätämme häneen muiston aktiivisuudestamme ihan vain näkymällä.

Oras Tynkkysen esitteenjakovinkit

Lähde: Oras Tynkkynen

  1. Mieti paikka. Hyviä jakelupaikkoja ovat vilkkaat kauppa- ja kävelykadut. Paikkakunnasta riippuen myös tori, asematunneli, pääkirjasto ja yliopisto voivat olla toimivia paikkoja. Kauppakeskuksissa ei usein saa jakaa esitteitä, mutta lupaa kannattaa kysyä. Kokeile myös suuria mielenosoituksia ja kadulla kävellessä jakamista.
  2. Hymyile. Ihmiset ottavat helpommin esitteitä hymyileviltä ihmisiltä. Sitä paitsi esitteitä on mukavampi jakaa hymyillen kuin murjottaen.
  3. Hae katsekontakti. Näin ihminen huomaa, että sinulla on hänelle asiaa. Hymyilemisen kanssa mainio yhdistelmä.
  4. Sano jotain. Harva ihminen haluaa uskonnollisia lehtisiä, ja osa karsastaa kaupallisia mainoksia tai poliittista propagandaa. Vihjaa siis, mistä tällä kertaa on kyse. Kokeile esimerkiksi näitä: ”Kiinnostaisiko…”, ”Haluatko tietää lisää…”, ”Tässä olisi tietoa…”, ”[aihe] esitteitä tarjolla…” jne.
  5. Ole aktiivinen, älä hyperaktiivinen. Älä seiso apaattisena ja odota, että ihmiset tulevat pyytämään sinulta esitteitä. Toisaalta älä myöskään juokse ihmisten perässä ja tyrkytä esitteitä väkisin. Ojenna jokaiselle ihmisille esite aina erikseen – tarjoat sitä juuri hänelle.
  6. Ole kohtelias. Kiitos, ole hyvä ja anteeksi ovat aina hyödyllisiä sanoja. Kohteliaisuus sulattaa vastarintaa ja pitää omankin fiiliksen mukavana. Jos joku ei halua ottaa esitettä, hänellä on siihen täysi oikeus.
  7. Älä lannistu. Useimmiten valtaosa ihmisten reaktioista on neutraaleja tai jopa positiivisia, mutta joskus vastaanotto on tylympi. Älä ota sitä itseesi. Muista, että olet tärkeällä asialla etkä ole tehnyt mitään moitittavaa. ehkä tiuskijalla on huono päivä – tai huono elämä. Ikävä käytös kertoo enemmän hänestä kuin sinusta.
  8. Siivoa jälkesi. Joskus osa tyypeistä heittää esitteet maahan. Hävikkiä voi vähentää kertomalla selvästi, mistä esitteessä on kyse, jotta ihmiset eivät luule saavansa jotain vallan muuta. Siivoa esitteiden jaon päätteeksi kaikki maahan nakatut esitteet ja vie ne kierrätykseen. Haluamme antaa hyvän vaikutelman, eikä muilla ole velvollisuutta siivota meidän esitteitämme.