Vihreiden turvallisuusopas

Tämä on yleisohje Vihreiden ehdokkaiden, tukiryhmien ja yhdistyksen turvallisuuteen. Ohjeeseen kannattaa tehdä omaa kampanjaa varten omia tarkennuksia, ainakin yhteystietojen kohdalle. Turvallisuusasioista kannattaa myös keskustella oman yhdistyksen, piirin tai liiton kanssa.

Jos turvallisuusuhka tai sen pelko liittyy vihreään (tai muuten poliittiseen) toimintaan tai häiritsee sitä, asiasta ​ilmoitetaan aina poliisin lisäksi myös omalle omalle piirille tai liitolle,​ myös silloin vaikka tilanne olisi jo ohi. Akuuteissa uhka- tai hätätilanteissa (tapahtumissa, katukampanjoinnissa jne.) soitetaan yleiseen hätänumeroon 112.

On tärkeää, että pienetkin uhat ilmoitetaan, jotta puolueella on käsitys toiminnan turvallisuustilanteesta ympäri Suomen. Tämä tarkoittaa sekä poliisille ilmoitettuja että ilmoittamattomia tapauksia. Piirit ja liitot välittävät tietoa puoluetoimistolle, mutta yhteydessä voi olla myös suoraan. Turvallisuutta ei kannata miettiä valtavana kysymyksenä vaan peruslähtökohtana toimintaan: Samalla tavalla kuin mietitään, miten kahvittelu järjestetään, mietitään miten turvallisuusasiat huomioidaan. Turvallisuudessa on pitkälti kyse järkevistä käytännöistä.

Turvallisuus tapahtumissa

Tapahtuman järjestäjä vastaa myös turvallisuudesta. Kaiken kokoisissa tapahtumissa, sisällä sekä ulkona, tulee miettiä turvallisuusasioita osana järjestämisrutiinia.

Ennen tapahtumaa:

• Muistetaan turvallisuusnäkökulma jo suunnitteluvaiheessa. Tapahtumaa suunniteltaessa turvallisuudesta voi kysyä oman piirin toiminnanjohtajalta tai puoluetoimistolta.
  • Kartoitetaan tarve järjestyksenvalvojille.
  • Mistä tahansa tilaisuudesta voi ilmoittaa oman harkinnan mukaan poliisille, vaikka virallista ilmoitusta ei tarvitsisikaan tehdä. Isommista tapahtumista ja tempauksista kannattaa tehdä ilmoitus, myös pienemmästä tapahtumasta harkinnan mukaan (esim. provosoivasta aihe).
  • Jos tuntuu, että jokin on pielessä turvallisuutta ajatellen, ollaan yhteydessä paikalliseen poliisiin. Jos kokenut järjestäjä tuntee, että tapahtumassa on jotain epätavallista tai asiaankuulumatonta, tuntumaan kannattaa luottaa.
  • Jos tapahtumaan liittyen tulee suoria uhkausviestejä tai outoja kyselyjä (esim. tiedusteluja vierailijan tarkoista aikatauluista tai saapumisreiteistä), niistä ilmoitetaan poliisille (tai Supolle).

Paikan päällä:

• Ei kampanjoida yksin. Tapahtumissa ja vaalikentillä tulee aina olla vähintään kaksi ihmistä paikalla. Ei mennä yksin pois näköetäisyydeltä mainostamaan tapahtumaa tai kampanjoimaan.
  • Käydään turvallisuus läpi ainakin järjestäjien kesken: poistumistiet, paloturvallisuus, ensiapuvälineet jne.
  • Varmistetaan etenkin korkeaprofiilisten vieraiden helpot saapumis­- ja poistumisreitit.
  • Jos paikalla on ulkopuolinen vahtimestari tms., hänelle kerrotaan tapahtumasta.
  • Seurataan tilannetta. Jos ilmenee jotain hyvin epätavallista, tilanteeseen puututaan nopeasti, ensisijaisesti soitetaan poliisille tai hätänumeroon.
  • Jos joku käyttäytyy epäilyttävästi, kannattaa lähestyä varoen ja kysellä kohteliaasti esimerkiksi, onko henkilöllä kysyttävää tai haluaako hän keskustella.
  • Jos henkilö on selvästi uhkaava, soitetaan poliisille ennen kuin lähestytään tai tehdään muuta itse. Uhka- tai hätätilanteessa soitetaan aina suoraan hätänumeroon 112.
  • Jos uhkatilanne on konkreettinen tai fyysinen, esimerkiksi henkilöön käydään käsiksi tai kaadetaan hänen päälleen jotain, ilmoitetaan tapahtumasta aina poliisille, vaikka akuuttia hätätilaa ei olisikaan.

Vähemmänkin uhkaavista tilanteista kerätään tietoa puolueessa ja niistä voi ilmoittaa sekä piirille/liitolle/puoluetoimistolle että poliisille jälkikäteen.

Turvallisuus verkossa

Vihapuhe ja virheelliset tiedot

Jos joudut vihapuheen ja uhkausten kohteeksi, ota yhteyttä oman vaalipiirisi toiminnanjohtajaan ja tarvittaessa poliisiin. Henkeen tai terveyteen kohdistuvista uhkauksista kannattaa aina ilmoittaa poliisille (tai Supolle), vaikka laittoman uhkauksen merkit eivät täyttyisikään.

Jos sinua parjataan tai sinusta esitetään vääriä tietoja, on tärkeää olla provosoitumatta. Vedä henkeä, äläkä koskaan vastaa palautteeseen tunnekuohun vallassa. Jos huomaat olevasi suuttunut, jatka kirjoittelua vasta, kun tunne on mennyt ohi. Uhkauksia ja epäasiallisuuksia ei kannata tuoda julkisuuteen esimerkiksi levittämällä niitä sosiaalisessa mediassa, se saattaa synnytä lisää asiattomuuksia.

Facebook-sivulta voi piilottaa viestejä, mutta älä koskaan piilota sivultasi asiallista kritiikkiä. Oma sosiaalisen median sivusi ei kuitenkaan ole avoin kansalaisfoorumi, joten voit piilottaa viestit, jotka sisältävät esimerkiksi kiroilua, ovat rasistisia tai naisvihamielisiä, tai joissa hyvin epärakentavalla ja ei-keskustelevalla tavalla haetaan riitaa. Häiriköivät käyttäjät voi myös estää kokonaan sivuilla.

Jos sinua koskeva virheellinen tieto päätyy mediaan, ole yhteydessä toimitukseen ja pyydä oikaisua. Perustele lyhyesti, miksi tieto ei pidä paikkaansa. Voit tavoitella jutun kirjoittanutta toimittajaa, tai jos et saa häntä kiinni, voit soittaa vaihteen kautta toimitukseen ja sanoa haluavasi tehdä oikaisupyynnön.

Tietoturva

Huolehdi laitteidesi ja verkkosivujesi tietosuojapäivitykset aina ajan tasalle. Käytä vahvoja salasanoja ja kirjautumisen kaksivaiheista todennusta aina, kun se on mahdollista. Älä käytä samaa tai lähes samaa salasanaa useissa eri palveluissa. Muista suojata myös mobiililaitteesi salasanalla tai muulla kirjautumistavalla.

Tietoturvavaroituksia ei saa ohittaa! Jos sivulle mennessä saat varoituksen, ettei se ole turvallinen, poistu sivulta. Jos varoituksessa lukee, haluatko silti jatkaa sivulle, ei saa painaa kyllä / ohita varoitus / aseta poikkeus tms.

Sosiaalinen media, sähköposti ja tiedostojen jakaminen

Käytä harkintaa jakaessasi tiliesi tunnuksia muille (esim. tukiryhmäläiset). Varmista, että hekin huolehtivat tietoturvasta. Jos mahdollista, pidä ylin admin-oikeus aina pelkästään itselläsi. Jos tilisi kaapataan, ota yhteys palvelun ylläpitäjään, oman piirisi toiminnanjohtajaan sekä poliisiin.

Varo sähköposti- ja pikaviestihuijauksia sekä tietojenkalastelua. Muista, että viestin lähettäjän tai käyttäjätilin nimen väärentäminen on hyvin helppoa! Epäselvissä tapauksissa varmista ensin lähettäjä tai käyttäjätili sekä viestin aitous muuta kautta.

Varo epäilyttäviä linkkejä ja opettele tarkistamaan ennen klikkaamista, mihin ne oikeasti vievät. Käytä harkintaa myös liitetiedostojen kanssa: jos ne vaativat lisäominaisuuksien, makrojen jne. suorittamista, salli se vain mikäli tiedät mitä teet.

Älä myöskään luota sokeasti muistitikkuihin tai yhdistä laitteeseesi mitä hyvänsä. Siirrä tiedostoja mieluummin esim. Google Driven tai Dropboxin kautta.

Verkkoturvallisuuteen liittyvää materiaalia

turvallisuus on yhteinen asia

Älä jää yksin, vaan puhu huolta herättävistä tilanteista tai kohtaamastasi häirinnästä. Myös vähemmän uhkaavista tilanteista kerätään tietoa puolueessa, joten ilmoittaminen matalalla kynnyksellä on tärkeää. Ilmoittaa voit omalle yhdistykselle tai piirisi toiminnanjohtajalle, jolloin saat tukea ja tieto välittyy eteenpäin myös puoluetoimistolle, mutta myös suora yhteydenotto sopii. Poliisille voi ilmoittaa tilanteista myös jälkikäteen. Aina ei tarvitse tehdä rikosilmoitusta, mutta silti on hyvä saattaa tapaukset poliisin tietoon. Aina, jos mietit, pitäisiköhän tästä ilmoittaa jollekin, ilmoita!

Yhdistyksen tai suuremman kunnallisjärjestön, kannattaa tarpeen mukaan keskustella turvallisuusasioista paikallisen poliisin kanssa. Yhteydet paikalliseen poliisiin kannattaa pitää kunnossa ja yhteydenottokynnys matalana.

Yhteystiedot turvallisuusasioissa

• Akuuteissa turvallisuusuhissa otetaan ensin yhteyttä yleiseen hätänumeroon 112, jonka kautta voidaan paikalle hälyttää sekä hoitoapua että poliisi.
  • Kerro uhkatilanteista myös oman piirin toiminnanjohtajalle tai puheenjohtajalle sekä puoluetoimistolle turvallisuusasiat@vihreat.fi.
  • Tarkemmin turvallisuusasioista voi kysyä oman piirin toiminnanjohtajalta ja puolueen järjestöpäälliköltä jarjestopaallikko@vihreat.fi​.