(Mielipidekirjoitus julkaistu Satakunnan Kansassa 20.9.2014)

Kiitos Porin kaupungille mielenkiintoisen Vaihtoehtoisten polttoaineiden liikenneseminaarin (17.9.) järjestämisestä! Seminaarissa kuulimme paljon asiaa kaasu- ja sähköautoilusta. Mutta missä olivat Satakunnan Kansan toimittajat? Ei näkynyt seminaarissa. Olisi ollut kiva lukea lehdestä juttua biokaasusta ylivertaisena auton polttoaineena ja siitä, kuinka Euroopassa biokaasuaitoilu on yleistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Satakunta sen sijaan on Pohjois-Savon lisäksi ainoa maakunta Suomessa, josta ei löydy ainuttakaan biokaasun tankkauspistettä. Liikenne saadaan toimimaan 100 prosenttisesti uusiutuvalla energialla, kun siirrytään biometaaniin käyttövoimana. Tämä vaatii nykyisten autojen konvertoinnin kaasukäyttöön sopiviksi, biokaasun talteenoton biojätteistä, lannasta ja ulostelietteistä, sen jalostuksen polttoainekäyttöön ja jakeluverkoston rakentamisen. Jäteperäinen biokaasu riittää kattamaan lähes kolmanneksen nykyliikenteen polttoaineenkulutuksesta. Kun mukaan otetaan aurinko- ja tuulivoimalla tuotettu metaani, saadaan polttoaineet koko suomen liikenteelle tuotettua kotimaassa. Näin saadaan polttoainetalous kestävälle pohjalle, eikä ympäristön tilasta huolestuneenkaan tarvitse enää potea huonoa omaatuntoa auton omistamisesta ja sillä ajamisesta. Tärkeimmät seikat jotka tällä hetkellä vievät kehitystä biokaasuautoilun suuntaan ovat kuitenkin teknisiä ja taloudellisia. Biokaasukäytöllä auton tehot kasvavat, mutta hinta/kilometri putoaa lähes puoleen. Missä sitten viipyvät biokaasun tankkausasemat? Poliittiset päättäjät eivät näe tarpeelliseksi edistää biokaasun käyttöä liikennepolttoaineena. Poliittisilla päättäjillä näyttäisi olevan ideologinen vastustus kaikkea uusiutuvaa energiaa kohtaan. Vain suuri ja mahtava ydinvoima on kannatettavaa.