(Mielipidekirjoitus julkaistu Satakunnan Kansassa 30.5.2014)

Jarkko Lammi (SK 24.5.), olet ymmärtänyt Vihreän politiikan tavoitteet aivan väärin. Tavoitteemme ei ole kurittaa mitään kansanosaa, vaan päinvastoin turvata tasapuolisia mahdollisuuksia kaikille ja varmistaa ettei kukaan joudu kärsimään kohtuuttomasti. Nykymeno uhkaa aiheuttaa kohtuutonta kärsimystä tuleville sukupolville. Yhteiskunnan tulee ohjata energian kulutusta ja tuotantoa kestävämpään suuntaan tuki- ja veroratkaisuilla sekä lainsäädännöllisillä velvoitteilla. On kohtuutonta väittää, että Vihreät ovat lyömässä esim. teollisuutta, kun haluamme vain tehdä investoinnit energiaa säästäviin ratkaisuihin kannattaviksi. Liian halpa energia kannustaa tuhlaamaan.

Jokaisella kolikolla on aina kaksi puolta. Niin on myös jokaisella energiatuella, myös Lammin kritisoimalla tuulivoiman syöttötariffilla. Toisin kuin Lammi väittää, nykyinen tariffijärjestelmä ei vaadi kilpailutusta ja se mahdollistaa myös kotimaisen teollisuuden suosimisen. Se on kuitenkin jäykkä ja optimaalisen tukitason määrittäminen on vaikeaa. Tätä järjestelmää EU:kin on kritisoinut, sillä ylisuurten tukien vaara on olemassa. EU vaatii tukiin enemmän kilpailutusta tukitason optimoimiseksi. Tässä seuraisi kuitenkin se, että hinta muodostuisi voimaloissa ainoaksi hankintakriteeriksi. Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) mukaan kilpailutus ei edes toimisi Suomessa, sillä meillä on liian vähän hankkeita.

Tuulivoiman syöttötariffi ei ole Vihreiden keksintö, vaan TEM:n virkamiesten esitys ja perustuu hyviin kokemuksiin muualta Euroopasta. Samoin tieto mahdollisesta 80 prosentin kotimaisuusasteesta tuulivoimaloissa on peräisin TEM:n aineistosta. Tämä tarkoittaa, että parhaassa tapauksessa 80 prosenttia tuulivoimalan komponenteista on valmistettu Suomessa. Suomessa toimii lukuisia yrityksiä, jotka toimittavat komponentteja ulkomaisille tuulivoimalavalmistajille. Siis Saksasta tilattu voimalakin voi sisältää runsaasti Suomalaista teknologiaa.

On valitettavaa, että osa kansalaisista uskoo maapallomme olevan ehtymätön runsaudensarvi, joka tuottaa rajattomasti luonnonvaroja ihmisten iloksi. Poliittisilta toimijoilta toivoisin enemmän rehellisyyttä ja tosiasioiden tunnustamista. Päättäjien pitää osata ennakoida tulevaa resurssien niukkenemista, eikä toimia vasta sitten kun on jo myöhäistä.