kampanjatiimi

Muista ainakin nämä

• Olen rekrytoinut itselleni kampanjapäällikön ja pyytänyt kampanjan ydinryhmään ainakin yhden muun ihmisen.
  • Olen kertonut perheelle ja sukulaisille, ystäville ja kavereille, että olen ehdokkaana, ja pyytänyt heitä mukaan tukiryhmään.
  • Tukiryhmälle on perustettu Facebook-ryhmä tai muu yhteydenpitokanava.
  • Olen pyytänyt kaikkia tukiryhmäläisiä kutsumaan mukaan uusia tukiryhmäläisiä.

Kampanjatiimi on tärkeä

Muista aina: vaalityö on yhteistyötä. Mikään ei ole niin tärkeää vaalikampanjalle kuin ihmiset: ei raha, ei asema, ei aiemmat saavutukset. Vaalikampanja tehdään vapaaehtoisten ihmisten voimalla, antaumuksella ja energialla – tai sitten sitä ei tehdä.

Pienessäkään kampanjassa ehdokkaan ei pidä tehdä kaikkea itse. Ehdokkaan pitää saada keskittyä olemaan ehdokas: näkymään, olemaan esillä ja kampanjoimaan äänestäjiin keskuudessa. Kaikki mikä on delegoitavissa muille, pitää delegoida. Siksi kampanjaorganisaation, siis kampanjatiimin tai tukiryhmän, perustaminen on yksi välttämättömistä askelista kampanjan käynnistämisessä. Se kannattaa aloittaa niin nopeasti kuin mahdollista, vaikka jo ennen oman ehdokkuuden vahvistamista.

Jokaisella ehdokkaalla on hyvä olla oma kampanjapäällikkö, niin sanottu luottopakki, joka toimii ehdokkaan tukena ja auttaa käytännön asioissa. Muun tukiryhmän koko vaihtelee ehdokkaan ja kampanjan mukaan. Isoissa tukiryhmissä saattaa olla monia kymmeniä tai satoja ihmisiä, mutta myös pienemmällä tiimillä tehty, laadukas ja organisoitu kampanja voi vallan hyvin siivittää ehdokkaan läpimenoon.

”Kampanjapäällikkö”,”kampanjaorganisaatio” ja “tukiryhmä” saattavat kuulostaa mahtipontisilta sanoilta. Kyse on kuitenkin hyvin arkisesta ja käytännöllisestä asiasta: niistä ihmisistä — perheestä ja sukulaisista, ystävistä ja tuttavista — jotka haluavat tavalla tai toisella auttaa sinua kampanjassasi. Mitä enemmän saat ihmisiä mukaan, sitä tarkemmin kannattaa myös pohtia heidän heidän tehtäviään ja vastuualueitaan. Tässä luvussa on apua tuohon pohdintaan.

Kampanjapäällikkö

Ensimmäinen ja tärkein asia tukiryhmän rekrytoinnissa on kampanjapäällikkö. Kampanjapäällikkö on ehdokkaan oikea käsi ja tukiryhmän varsinainen vetäjä.

Muutamia hyviä ominaisuuksia kampanjapäällikölle:

• organisointikyky, taito pitää langat käsissä
  • sosiaaliset taidot, kyky innostaa ihmisiä ja jakaa tehtäviä
  • luotettavuus, aikaansaavuus
  • viestinnällistä ja poliittista silmää

Kampanjapäällikön ja ehdokkaan on hyvä tuntea toisensa etukäteen tarpeeksi hyvin, jotta kummallakin on tunne keskinäisestä luottamuksesta. Ei ole haitaksi, jos kampanjapäällikkö on jo vanhastaan ystävä tai kaveri, mutta välttämätöntä se ei ole. Oleellista on, että yhteistyö toisen kanssa sujuu. Mietittäessä sopivaa kampanjapäällikköä kannattaa käydä ennakkoluulottomasti mielessään läpi kaikki tutut ja vähän tuntemattomammatkin. Kampanjapäällikön ei tarvitse olla ollut entuudestaan mukana Vihreissä – ulkopuolisesta näkökulmasta voi olla jopa hyötyä.

Kampanjapäällikkö on kiteytetysti: 1) kampanjan käytännön asioiden vetäjä ja organisaattori, 2) ehdokkaan tuki- ja luottohenkilö sekä 3) ihminen jonka kanssa ehdokas voi punnita ja miettiä omia vaaliteemoja ja viestejä.

Tukiryhmä

Tukiryhmän muodostavat kaikki ne ihmiset, jotka haluavat tavalla tai toisella olla mukana kampanjassasi. Se voi tarkoittaa yksinkertaisesti: ”Kuulen mielelläni mitä kampanjassa tapahtuu ja olen hengessä mukana.” Pääasiassa se kuitenkin tarkoittaa, että tukiryhmäläinen haluaa tehdä jotain konkreettista kampanjaan eteen, esimerkiksi:

• Lahjoittaa aikaa. Esitteiden jakaminen, tapahtuman järjestelyissä auttaminen (roudaus, kahvin keittäminen jne.) mielipidekirjoitusten/blogitekstien pohjien kirjoittaminen.
  • Lahjoittaa rahaa. Pienikin summa on tärkeä.
  • Kertoa ehdokkaasta omalle lähipiirilleen ja tutuilleen.
  • Lahjoittaa ideoita. Palaute, rakentava kritiikki teksteihin, hyvät kysymykset, tapahtuma- ja kampanjatuoteideat yms. ovat kaikki avuksi.

Miten tukiryhmäläisiä sitten saa? Vastaus lyhyesti: pyytämällä. Kannattaa laittaa viesti kaikille mahdollisille ystäville, sukulaisille, kavereille ja tutuille ja kertoa, että on lähdössä ehdokkaaksi vaaleihin ja pyytää heitä mukaan. Ehdottoman tärkeää on myös pyytää näitä ihmisiä levittämään sanaa edelleen. Jokainen tukija tuo kampanjaan omat sosiaaliset verkostonsa eli joukon uusia ihmisiä, joille ehdokasta kannattaa mainostaa ja joiden tukea kampanjalle kannattaa pyytää.

Pyytämisen tärkeys

Monesta ehdokkaasta voi tuntua alkuun vaikealta pyytää toisia ihmisiä omaan kampanjaan. Tällöin on hyvä pitää mielessä, että:

• Kysymällä ei menetä mitään. Jos jotakuta ei kiinnosta, hänen on helppo kohteliaasti kieltäytyä. Useimmat kuitenkin toivottavat joka tapauksessa onnea vaaleihin ja ovat mielissään siitä, että heitä pyydettiin mukaan.
  • Vaalikampanjassa on kysymys siitä, että yritetään muuttaa maailmaa paremmaksi. Jos tuntuu vaikealta pyytää ihmisiä mukaan ”minun” kampanjaani, muista että olet pyytämässä heitä tekemään työtä hyvien ja tärkeiden asioiden puolesta.
  • Kun pyydät jotakuta kampanjapäälliköksi, muista että vaalikampanja on tärkeä projekti: on iso kohteliaisuus tulla pyydetyksi sellaisen vetäjäksi.

Seuraava vaihe on saada tieto omasta ehdokkuudesta ja kutsu mukaan tukiryhmään leviämään myös oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Omille nettisivuille ja sosiaalisen median kanaviin kannattaa mitä pikimmin lisätä tieto, miten kampanjaasi voi tulla mukaan. Myös oma vihreä yhdistys ja piirijärjestö voivat tarjota väyliä tiedon levittämiseen.

Tukiryhmän organisoiminen

Jokaisella tukiryhmällä on syytä olla kanava yhteydenpitoon (esim. Facebook- tai Whatsapp-ryhmä jne.) Mieti, mikä on toimivin tapa juuri sinun tukiryhmällesi.

Tukiryhmäläisille on hyvä järjestää mahdollisuuksia toistensa tapaamiseen, ryhmäytymiseen ja innostumiseen yhdessä. Kannattaakin pitää säännöllisesti tukiryhmätapaamisia. Ne voivat olla vapaamuotoisia (piknik, illanistujaiset), yhteisiä talkoohetkiä (rintamerkkien tekeminen) tai asiapitoisempia suunnittelukokouksia.

Muista pitää koko tukiryhmä informoituna siinä, mitä kampanjassa tapahtuu! Sellainenkin tukija, joka on alun perin ajatellut lähinnä hengata mukana ja seurata sivusta, saattaa kampanjan edetessä ja vaalien lähestyessä hyvinkin aktivoitua, jos kampanjaan saadaan hyvä ja innostunut fiilis.

Kannattaa myös kartoittaa, millaista osaamista tukiryhmäläisillä on ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntää sitä: joku on mestari kirjoittamaan napakkaa tekstiä, toinen on taitava tekemään videoita ja näyttäviä postauksia sosiaaliseen mediaan, kolmannelta löytyy rutkasti asiantuntijatietoa ja -ymmärrystä jostain ehdokkaalle tärkeästä teemasta ja neljännellä on pakettiauto, jolla voi kuljettaa tavaroita. Saadessaan antaa omaa osaamistaan yhteiseen hyvään, moni kokee osallisuutta ja merkityksellisyyttä.

ydinryhmä

Varsinkin isommassa kampanjassa on tarkoituksenmukaista koota kampanjan ytimeen kampanjassa vahvimmin mukana olevien ihmisten ydinryhmä. On sinänsä sama, millä nimellä tätä tiimiä kutsutaan. Sitä voi kutsua esimerkiksi kampanjan johtoryhmäksi, suunnittelutiimiksi tai ydinryhmäksi. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ehdokas ja kampanjapäällikkö kokoavat ympärilleen joukon, jonka kesken voi jakaa kampanjan käytännön tekemistä. Muita, että myös pienemmässä kampanjassa on tärkeää jakaa tehtäviä tukitiimiläisten kesken. Yhdessä tekeminen on hauskempaa!

Käytä luovuuttasi

Lähde: Maria Halonen (Maria Halonen ja Lari Karreinen: 10 askelta parempaan vapaaehtoistoimintaan. Vihreä Sivistysliitto 2010.)

Kampanjatehtävien ei tarvitse olla tylsiä eikä aina samanlaisia! Hauskaa väriä kampanjaan voisivat tuoda esimerkiksi seuraavat vastuualueet:

• sissimarkkinointityöryhmä, jonka tehtävänä on keksiä hulluimmat ideat
  • bilekoordinaattori, joka yhdessä vapaaehtoisten kanssa järjestää hauskoja bileitä tai tapahtumia symppareille ja tukijoille
  • paparazzi-tiimi, joka kuvaa ehdokkaan kampanjaa rennolla otteella sosiaaliseen mediaan ja esim. kotisivuille
  • baarityöryhmä, joka kampanjoi ehdokkaan kanssa viikonloppuiltana juhlakansan keskuudessa