minä ehdokkaana

 

Muista ainakin nämä

  • Mieti miksi olet ehdolla.
  • Listaa syyt, miksi sinua kannattaa äänestää.
  • Pohdi omaa ehdokasprofiiliasi.
  • Määrittele kampanjasi kohderyhmät.
  • Mieti millaisella kampanjalla tavoitat ja vakuutat kohderyhmäsi.  

 

Ehdokkaan profiilin ja kohderyhmien miettiminen

Vaalikentillä törmää väistämättä kahteen kysymykseen:

Miksi minun pitäisi äänestää juuri Vihreitä?
Miksi minun pitäisi äänestää juuri sinua?

Kumpi näistä kysymyksistä on tärkeämpi? Sinulle ensimmäinen kysymys luultavasti merkitsee enemmän, sillä olet lähtenyt mukaan politiikkaan edistääksesi vihreitä arvoja. Silti useimmille äänestäjille toinen kysymys on paljon keskeisempi. Äänestäjät eivät läheskään aina ole kiinnostuneita puolueista vaan ehdokkaista. Ja vaikka puoluevalinta olisikin tärkeä, pitää Suomen vaalijärjestelmässä joka tapauksessa valita itselleen paras ehdokas puolueen sisältä.

Jokainen ehdokas laittaa väistämättä itsensä ja persoonansa peliin. Vaalikampanja on kuin pitkä työhaastattelu, jossa kaikki oman vaalipiirisi äänestysikäiset asukkaat ovat oikeutettuja arvioimaan ehdokasta. Myös kriteerit ovat samat kuin työhaastattelussa: onko hakija sopiva ja pätevä? Palataan siis äänestäjän esittämään toiseen kysymykseen: Miksi minun pitäisi äänestää juuri sinua?

Mitä ihmiset odottavat ehdokkaalta?

Ennen ehdokkaaksi lähtemistä pitää pohtia, miksi haluaa ehdolle. Jos asia ei ole selvä itselle, ei se ole sitä myöskään äänestäjälle. Tee siis aluksi itsellesi selväksi, mitä asioita haluaisit vaaleista riippuen ajaa kunnanvaltuustossa, eduskunnassa tai Euroopan parlamentissa. Vaikka ajattelisit, ettet vielä näissä vaaleissa tule valituksi, määrittele silti omat tavoitteesi.

Millainen kunnanvaltuutettu/kansanedustaja/europarlamentaarikko olisit?
Mitkä politiikan osa-alueet kiinnostavat sinua?
Mitkä ovat tärkeimpiä poliittisia tavoitteitasi?
Millaisen roolin ottaisit?

Kun nämä asiat ovat selviä, on aika miettiä, miten välität vastauksesi äänestäjille. Silloin puhumme ehdokasprofiilin rakentamisesta.

Ehdokkaan profiili

Profiilin rakentaminen ja kampanjan suunnittelu alkavat näihin kysymyksiin vastaamisesta:

1.   Minkälainen ehdokas olen äänestäjien silmissä?
2.   Kuka äänestää minun kaltaistani ehdokasta?

Minkälainen ehdokas olen äänestäjien silmissä?

Profiilisi käsittää keskeisimmät vaaliteemasi sekä olennaisimmat seikat itsestäsi: sukupuoli, ikä, koulutus, ammatillinen osaaminen, perhetilanne, kiinnostuksen kohteet ja harrastukset sekä valitsemasi tyyli. Mieti, miten voisit tuoda ne itseäsi mahdollisimman aidolla tavalla esiin, ja miten voisit olla ehdokkaana mahdollisimman uniikki.

Älä ajattele profiiliasi liian monimutkaisesti: yksinkertaisuus on usein parasta, ja valheellisuus näkyy aina läpi. Profiilin on oltava paitsi uskottava, myös totta. Voit silti korostaa parhaita puoliasi ja jättää joitain muita asioita taka-alalle. Äänestäjille kuva ehdokkaasta syntyy sekä julkisuuden että vaalikampanjan perusteella. Haastattelujen, mainonnan, vaalitapahtumien ja omien tekstien ja muiden ulostulojen avulla ehdokkaan täytyy vakuuttaa olevansa hyvä päättäjä ja ajavansa äänestäjille tärkeitä asioita.

Profiilista tarinaksi

Yksi tapa hahmottaa oma profiilinsa ja tavoitteensa on tehdä itsestään tarina. Tarinassa voi kuvata esimerkiksi seuraavia asioita:

Kuka olen ja mistä tulen?
Mitkä asiat määrittävät minua ihmisenä?
Mikä on minulle kaikkein tärkeintä?
Mitkä asiat ovat minulle poliittisesti kaikkein tärkeimpiä ja rakkaimpia?
Mihin suhtaudun intohimolla?
Mihin ryhmään liitän itseni voimakkaimmin?
Mihin ryhmään samaistun?
Mitkä ovat minulle poliittisesti tärkeimmät arvot?

Esimerkiksi näin:
”Eeva-Maria Ehdokas on 30-vuotias äiti, joka asuu suuren kaupungin lähiössä. Hän on akateemisesti koulutettu tietotyöläinen ja aktiivinen koiraharrastaja. Hänelle tärkeitä asioita ovat ympäristöasiat, suvaitsevaisuus, lapsiperheiden asiat ja harrastusmahdollisuudet. Intohimoisimmin hän suhtautuu eläinten hyvään kohteluun ja päivähoitoon liittyviin kysymyksiin. Eeva-Marialle tärkeitä ryhmiä ovat oman perheen ja lähimpien ystävien lisäksi työkaverit ja muut ammatin kautta tavatut ihmiset, koiraharrastusporukka sekä akateeminen yhteisö. Hän samaistuu eniten kaltaisiinsa perheellisiin kaupunkilaisihmisiin, joilla on paljon halua vaikuttaa omaan elinpiiriinsä mutta työ- ja perhekiireiden vuoksi vain vähän aikaa toimia käytännössä näiden asioiden eteen. Hänelle tärkeimpiä arvoja ovat yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja universaalit ihmis- ja eläinoikeudet.” 

Kuva

Vaalikuva on ehdottoman tärkeä. Jos ehdokkaalla on kuvassa puku ja solmio, se luo ihan erilaisen viestin kuin jos kuvassa päällä on maripaita tai huppari. Hymyiletkö leveästi vai oletko vakava? Kuvan on myös syytä olla sama kaikissa materiaaleissa, jotta syntyy toistoa ja ihmiset oppivat tunnistavat ehdokkaan. Virallisen kuvan lisäksi voi sähköisissä kanavissa ja esitteissä esitellä muuta täydentävää materiaalia, joka kertoo ehdokkaasta ihmisenä.

Titteli

Toinen kaikissa vaalimateriaaleissa näkyvä elementti on titteli. Viralliseen ehdokaslistaan ilmoitetaan ammatti tai arvo. Vihreiden omissa julisteissa titteleistä sovitaan kuntakohtaisesti, ja usein niihin voi valita vapaammin yhden tai useamman itseä kuvaavan tittelin. Mieti siis, mikä titteli kuvaa sinua parhaiten: oletko esimerkiksi valtiotieteiden maisteri, kunnanvaltuutettu, koti-isä vai yhdistysaktiivi?

Vaalilause

Vaalilause eli slogan kiteyttää ehdokkaan olemuksen ja poliittisen viestin: hänen tarinansa. Hyvä slogan on itsestään selvä, lyhyt ja muistettava. Siinä ei ole liiaksi sanoja, kahdesta kolmeen toimii yleensä hyvin. Slogan ei ole vitsi, muttei liian tiukkapipoinenkaan. Hyvässä sloganissa on usein liikettä, draivia, huumoria, eläviä adjektiiveja ja arvoja esitettynä uudella tai kiinnostavalla tavalla. Jos ehdokkaasta on olemassa jokin mielikuva tai hän on tunnettu jostain entuudestaan, sitä voi hyödyntää. Jos ehdokkaalla on ollut aiemmissa vaaleissaan käytössä hyvä slogan, parasta voi olla säilyttää se. Jos taas hyvää slogania ei keksi, ei sitä kannata pusertaa väkisin. Ilmankin pärjää hyvin.

Kun olet tarinallistanut itsesi, pohtinut poliittiset teemasi tarinaan sopiviksi ja keksinyt itsellesi mahdollisesti sloganin, olet jo pitkällä. On aika siirtyä käytännön suunnitteluun: konkreettisiin viestinnän ja markkinoinnin valintoihin.

Ulkoasu

Esitteiden, verkkosivujen ja muun materiaalin ulkoasu kertoo myös sinusta. Keskeisin asia on väri. Vihreän ehdokkaan on usein luontevaa pysyä vihreässä, sillä suurelle osalle äänestäjistä puolue on tärkeä, eikä se saa jäädä epäselväksi kampanjan aikana. Jos haluat käyttää muuta väriä, mieti, tukeeko omaa profiiliasi enemmän punainen, sininen, oranssi vai jokin muu väri. Muista laittaa esitteeseen puolueen logo näkyvästi esille etenkin silloin, jos värimaailmasi on kaukana puolueen käyttämästä.

Myös esitteen tyyli kertoo ehdokkaasta. Tärkeintä on muistaa, että vaaleissa myytävä tuote olet sinä itse. Älä piiloudu teemojesi taakse, vaan muista laittaa aina mainoksiin oma nimesi ja kuvasi suuremmalla kuin vaalilauseet.

Teemat

Kampanjateemat ovat äärettömän tärkeitä. Ne kuitenkin kytkeytyvät suoraan ehdokkaan profiiliin. Vihreillä ehdokkailla on yleensä lukuisia asioita, joita he haluavat parantaa, mutta vain muutama niistä voidaan nostaa yhden kampanjan kärkeen. Kun tällaista valintaa tehdään, on tärkeää että ehdokkaan kärkiteemat sopivat ehdokkaalle ja että hän osaa puhua niistä luontevasti, asiantuntevasti ja uskottavasti. Useimmiten sopiva kärkiteema löytyy oman ammatin, harrastuksen tai elämäntilanteen kautta.

Osaaminen ja asiantuntijuus

Uskottavan ehdokasimagon rakentamiseen kuuluu oleellisena osana osaaminen ja asiantuntijuus. Jokaisen ehdokkaan on annettava itsestään niin pätevä kuva, että hänet voi helposti kuvitella kunnanvaltuustoon, eduskuntaan tai Euroopan parlamenttiin.

Osaava ja asiantunteva ehdokas tuntee ainakin nämä asiat:
– Vihreiden vaaliohjelma ja vaaliteemat
– Vihreiden toiminta omassa vaalipiirissä
– Kunnallisen, valtakunnallisen tai EU-tason päätöksenteon perusteet (vaalista riippuen)
– Vastaukset vaalien keskeisiin puheenaiheisiin

Asiantuntijuus syntyy hyvin pohdittujen vastausten kautta. Vaalikonevastauksiin kannattaa aina liittää pohditut perustelutekstit: niitä luetaan ja ne ovat ilmaista mainosta ehdokkaan perehtyneisyydestä. Samoin ehdokkaan nettisivuilla on hyvä olla ytimekkäiden vaatimusten lisäksi pidempiä tekstejä, joissa omia kantoja perustellaan. Omat teemat kannattaa myös muokata konkreettisiksi tavoitteiksi.

Tärkeää on myös miettiä, oletko oman alasi substanssiasiantuntija vaiko niin sanotusti arjen asiantuntija: viestitkö faktojen vai enemmän arvojen kautta? Haetko asiantuntijastatusta vai samaistuttavuutta? Yleensä paras tapa on viestiä luotettavuutta ja uskottavuutta, mutta olla samalla samaistuttava. Samaistuttavuutta voi luoda esimerkiksi tuomalla suunnitellusti esiin jotain henkilökohtaista itsestään.

Kuka äänestää minun kaltaistani ehdokasta?

Kun olet hahmotellut, millainen ehdokas olet äänestäjän silmissä, on aika pohtia sitä, ketkä äänestävät sinunlaistasi ehdokasta — kenelle siis suuntaat kampanjasi?

Mitkä ehdokkaan ominaisuudet vaikuttavat valintaan?
– Ikä
– Sukupuoli
– Asuinpaikka
– Koulutus ja ammatti
– Poliittinen kokemus

Kohderyhmiä on monenlaisia ja monenkokoisia. Omien kohderyhmien haarukoinnissa on hyvä pitää mielessä nämä pääsäännöt:

•   Kohderyhmiä ei kannata valita kovin monta. Noin kolme pääkohderyhmää on hyvä määrä.
•   Kohderyhmien tulisi jotenkin loogisesti kytkeytyä ehdokkaaseen. Mieti jokaisen mahdollisen kohderyhmäsi kohdalla, mikä saa tämän ryhmän tuntemaan sinut omaksi ehdokkaakseen.
•   Hyvä kohderyhmä ei ole liian laaja (esim. ”naiset” tai ”kaikki kaupunkilaiset”)
•   Hyvä kohderyhmä ei ole myöskään liian suppea (esim. ”huhtasuolaiset yksisilmäiset metsurit”)

Kohderyhmiä voivat olla vaikkapa ”opiskelijat”, ”koiraharrastajat”, ”eläkeläiset”, ”liikuntaväki” tai ”kulttuuriaktiivit”. Suurilla ja keskisuurilla paikkakunnilla myös oman kaupungin- tai kunnanosan asukkaat voivat olla hyvä kohderyhmä. Oman kohderyhmänsä valinneen ehdokkaan tulee profiilillaan ja teemoillaan osoittaa välittävänsä ja tietävänsä tämän ryhmän asioista ja/tai olevansa tämän ryhmän edustaja itsekin. Usein tietyn ryhmän saavuttaa täsmämarkkinoinnilla esim. alan lehdissä, verkkosivuilla tai järjestöjen kautta.

Aiemmin ehdolla olleiden kannattaa varmistaa kampanjallaan, että vanhat äänestäjät tunnistavat tutun ehdokkaan ja pitävät tätä edelleen äänestettävänä. Ehdokkaan ei pidä turhaan ärsyttää vanhoja äänestäjiä tai ydinkannattajaryhmiä heille vierailla teemoilla.

Vasta, kun kampanjan viesti ja kohderyhmät on mietitty, on aika miettiä myös mediavalintoja tai esimerkiksi sitä, missä paikoissa aikoo tehdä katukampanjaa. Ehdokkaan tulee näkyä siellä, missä hänen kohderyhmänsä on.