kampanjan talous

Muista ainakin nämä

• Olen perustanut kampanjatilin tai muun kirjanpidon.
  • Olen laatinut alustavan kampanjabudjetin.
  • Olen tehnyt itselleni rahoitussuunnitelman ja listannut siihen kaikki tahot, joilta aion pyytää tukea vaalikampanjaani (ks. rahoitussuunnitelman malli oppaan lopussa olevasta tehtäväkirjasta).
  • Olen kirjoittanut tukipyynnön kaikille rahoitussuunnitelmassa listatuille tahoille.
  • Olen sisäistänyt vaalirahoitusta koskevat säännöt ja rajoitukset.

Raha ei ratkaise, mutta se auttaa

Raha ei ratkaise vaaleja, mutta ilman sitä kampanjan tekeminen on hyvin vaikeaa. Menestyksekästä kampanjaa ei voi tehdä ilman resursseja. Tärkeimmät kampanjan resurssit ovat vapaaehtoisten ihmisten tekemä työ ja käytettävissä oleva raha.

Rahasta suurin osa menee näkyvyyden hankkimiseen. Vaikka osa äänistä on tavoitettavissa face-to-face -kontaktilla, on loput äänestäjistä vakuutettava eri medioiden kautta ja omien vaalimateriaalien avulla. Se kaikki maksaa. Talous on siis tärkeä osa mitä tahansa kampanjaa, ja kampanjatalouden huolellinen hoitaminen on avainasemassa kaiken muun onnistumiselle.

Tässä luvussa pureudutaan vaalikampanjan talouden käytännön järjestämiseen, tulojen ja menojen suunnitteluun, varainhankintaan ja vaalirahoitusta koskeviin sääntöihin.

Opi perusasiat

Kuten kaikki hyvä taloudenpito, myös kampanjan taloushallinto perustuu kahteen nyrkkisääntöön:

1. Suunnittele etukäteen: ilman järkevää suunnitelmaa ei ole järkevää rahankäyttöä.
    2. Seuraa ajantasaisesti: kirjaa ylös tulot ja menot sitä mukaa kun niitä tulee.

Suunnittelun tärkein työkalu on hyvän
    kampanjabudjetin laatiminen. Se kannattaa tehdä aivan kampanjan alkuvaiheessa. Jos olosuhteet kampanjan aikana sitten muuttuvat (esimerkiksi kampanja saa merkittävän lahjoituksen, joka tekee mahdolliseksi selvästi ennakoitua suuremman rahankäytön), ei ole häpeä muuttaa suunnitelmia; häpeäksi on vain se, jos suunnitelmia ei ole tehty.

Yhtä tärkeää kuin suunnittelu on kuitenkin ajantasainen seuranta. Jos kampanjan laskuista ja saaduista vaalituista ei pidetä kirjaa, ei ole mitään mahdollisuutta tietää, paljonko rahaa on vielä käytettävissä. Tällöin kampanja elää helposti yli tai ali varojen. Lisäksi kampanjan rahaliikenteen seuranta on välttämätöntä Vihreille tärkeän vaalirahoituksen avoimuuden vuoksi: kaikkien ehdokkaiden tulee olla valmiit avaamaan vaalikampanjansa tulot ja menot äänestäjille jo ennen vaalipäivää.

Kampanjatili ja kampanjan verotus

Vaalirahojen pitämiseksi erillään omista (yksityisistä) tuloista ja menoista on välttämätöntä, että jokaisella kampanjalla on erillinen kampanjatili. Tämän tilin kautta hoidetaan kaikki kampanjan tulo- ja menoliikenne: sinne ohjataan lahjoitukset ja sieltä maksetaan vaalilaskut. Näin oman kampanjan rahankäyttö on suoraan nähtävissä tiliotteelta. Myös ehdokkaan omat varat, joilla kampanjaa rahoitetaan, siirretään kampanjan käyttöön siirtämällä ne ehdokkaan omalta henkilökohtaiselta käyttötililtä kampanjatilille. On välttämätöntä, että kampanjatilin kautta kulkee vain vaaleihin liittyviä rahoja, ja kaikki vaaleihin liittyvät rahat (paitsi suoraan käteisellä maksetut) kulkevat kampanjatilin kautta.

Kaikkien vaalirahoitusilmoituksen tekemiseen velvoitettujen ehdokkaiden (ks. vaalirahoitussäädöksistä jäljempänä) on kyettävä tarvittaessa vaalien jälkeen osoittamaan kampanjatiliotteen avulla (tai ainakin kampanjatiliotetta vastaavalla tavalla), että vaalirahoitusilmoituksessa viranomaisille ilmoitetut tiedot pitävät paikkansa.

Mikäli kampanjatili on ehdokkaan nimissä, tulkitsee verottaja kampanjan osaksi ehdokkaan yksityistaloutta ja saadut lahjoitukset lahjaveron alaiseksi (maksimi 5 000 euroa samalta henkilöltä kolmen vuoden sisällä) sekä tehty vastikkeellinen varainhankinta voidaan tulkita elinkeinon harjoittamiseksi josta tulee maksaa verot.

Mikäli kampanjatili on tukiryhmän (eli esim. kampanjapäällikön tai talousvastaavan) nimissä, tulkitsee verottaja kampanjan yleishyödylliseksi yhteisöksi, joka on vapaa lahja- ja tuloverosta.

Talousvastaava tarvitaan

Kampanja tarvitsee jonkun, joka hoitaa taloutta. Tämä vastuuhenkilö, eli kampanjan talousvastaava

• pitää kirjaa kampanjan tuloista ja menoista,
  • seuraa budjetin toteutumista,
  • hoitaa laskujen maksun ja muun käytännön taloushallinnon.

Talousvastaavan pitää ennen kaikkea osata maksaa laskut ajoissa, pitää kuitit tallessa ja merkitä toteutuneet kulut budjettiseurantaan. Varsinaista kirjanpitotaitoa ei tarvita.

Talousvastaavan tulee huolehtia myös siitä, että kampanjan tulot (kuten lahjoitukset ja kampanjatuotteiden myynnit) tulevat kirjattua ylös oikein ja ripeästi ennen kuin ne unohtuvat. Lisäksi talousvastaava huolehtii kampanjan käteiskassasta. Käteiskassa kannattaa olla olemassa myös konkreettisesti: jokin pieni rahalipas tai vähintään riittävän iso kukkaro.

Jokaisen kampanjan on ratkaistava, miten talousvastaava voi hoitaa laskut ja kirjanpidon kätevästi. Selkeintä on, että laskut ohjataan suoraan talousvastaavalle, jolla on myös verkkopankkitunnukset kampanjatilille. Ehdokkaan ei tulisi koskaan joutua olemaan oman kampanjansa talousvastaava. Etenkin suuremmassa kampanjassa ehdokkaan tulisi keskittyä huolehtimaan äänestäjistä, ei laskujen maksamisesta ja tulojen ja menojen erittelystä!

Hyvin yksinkertainen kirjanpito

Ehdokkaalta ei vaadita kirjanpitolain mukaista kaksinkertaista kirjanpitoa, joten tavallisen kampanjan taloushallinto on hyvin helppoa: kirjanpidolle ei ole määrämuotoa – riittää, että tulot ja menot on kirjattu selvästi ylös. Tavallisen eduskunta- tai kuntavaalikampanjan edellyttämää helppoa ja yksinkertaista kirjanpitoa varten on valmis taulukkopohja, jota talousvastaavan kannattaa käyttää työkaluna kampanjan tulojen ja menojen kirjaamiseen ja budjetin toteutumisen seuraamiseen. Pohja on jaossa ehdokkaille kunkin vaalin yhteydessä talouskoulutusmateriaaleissa. Voit kysellä sitä tarvittaessa sinut ehdolle asettaneesta yhdistyksestä.

Kampanjabudjetin tekeminen

Kampanjabudjetti on suunnitelma kampanjan tuloista ja menoista. Molemmat puolet ovat yhtä tärkeitä. Liian moni vaalikampanja on kompastunut siihen, ettei ole kunnolla mietitty, mitä aiotaan tehdä ja mihin on varaa. Toisaalta, kun menot on aliarvioitu (tai niitä ei ole suunniteltu lainkaan), ei ole myöskään herätty ajoissa varainhankintaan.

Rahankäytön etukäteissuunnittelu on tärkeää myös niin kutsutun vaalihulluuden välttämiseksi. On varoittavia tarinoita ehdokkaista, jotka tekevät viimeisten viikkojen huumassa – läpipääsyn toivossa – paniikkiratkaisuja ja esimerkiksi kasvattavat budjettinsa pankkilainalla moninkertaiseksi. Tämä johtaa helposti kalliisiin virheratkaisuihin.

Mieti siis huolellisesti:

• Mihin aiot käyttää rahaa?
  • Paljonko aiot käyttää rahaa siihen?
  • Mistä nämä rahat saadaan?

Aloita kampanjasi kokonaisrahankäytön hahmottamisesta: Kuinka suuren kampanjan olet tekemässä? Kuinka paljon rahaa voit itse käyttää siihen, kuinka paljon rahaa voisit saada muualta? Mitä suunnittelet vaaleissa tekeväsi, kuinka paljon se maksaa?

Suunnittelussa kannattaa olla kunnianhimoinen mutta realisti. Ehdokkuus on valtavan tärkeä ja kunniakas palvelus demokratialle; siihen ei pidä lähteä häpeillen eikä liian pienimuotoisesti. Jos heti alkuun suunnittelee itselleen liian pienen kampanjan, suunnitelmia joutuu kuitenkin todennäköisesti tarkistamaan matkan varrella. Pidä kuitenkin samalla pää kylmänä: älä suunnittele kampanjaa yli varojesi.

Budjetin rakenne

Kampanjabudjettiin on järkevää ryhmitellä tulot ja menot samalla ryhmityksellä, jota ehdokkaan on lain mukaan käytettävä vaalirahoitusilmoituksessa.

Kulujen erittely

1. Vaalimainonta (vain palstatilan, lähetysajan, nettisivutilan ym. kulut, ei mainoksen tuotantokustannuksia)
a) sanoma-, ilmaisjakelu- ja aikakauslehdissä
b) radiossa
c) televisiossa
d) tietoverkoissa
e) muissa viestintävälineissä (esim. organisaation kalenteri, josta ostetaan mainostilaa)
2. Ulkomainonta (esim. katu- ja tienvarsimainokset, mainokset joukkoliikennevälineissä; sisältää mainosten paino- ja jakelukulut)
3. Vaalilehtien, esitteiden ja muun painetun materiaalin hankkiminen (esim. paino- ja jakelukulut)
4. Mainonnan suunnittelu (esim. taittokulut, graafikon kulut, mainostoimiston)
5. Vaalitilaisuuksien järjestäminen (esim. tilavuokrat, tarjoilut, esiintymispalkkiot, matkakorvaukset, tilaisuuden julisteet ja lennäkit)
6. Muut kulut (esim. kampanjatuotteiden hankintakulut, tukiryhmän kokousten kulut, ehdokasmaksu)

Tulojen erittely

1. Ehdokkaan omat varat
2. Ehdokkaan ottamat lainat, mukaan lukien ilmoitushetkellä maksamatta olevat laskut
3. Kaikki ehdokkaan kampanjan saamat vaalituet
a) yksityishenkilöiltä
b) yrityksiltä
c) puolueelta
d) puolueen yhdistyksiltä
e) muilta tahoilta

Ohje vaalirahoituksen ennakkoilmoituksen laadintaan.

Tulojen suunnittelu: mistä saan rahaa?

Menojen suunnittelua on ruodittu tämän oppaan muissa osissa, mutta on tarpeen miettiä myös tulopuolta: mistä voisin saada enemmän varoja kampanjaan?

Vihreitä kampanjoita eivät rasita hämärät kummisedät ja salamyhkäiset kehittyvien maakuntien vaalirahoittajat. Lähdemme siitä, että vaalirahoituksen tulee olla avointa, läpinäkyvää ja äänestäjien tiedossa jo ennen vaaleja, ja toimimme itse tämän mukaisesti. Vihreiden vaalirahoitusongelma on ennemminkin siinä, että suuri määrä ihmisiä kannattaa vihreitä arvoja ja vihreiden ehdokkaiden ajamia asioita ja voisi olla valmis tukemaan niitä myös rahallisesti, mutta emme aina osaa tarjota heille tätä mahdollisuutta – emme osaa pyytää.

Varainhankinnassa tarvitaankin ennen kaikkea kunnianhimoa ja uskallusta. On todennäköisesti paljon enemmän ihmisiä – ja mahdollisesti myös yrityksiä, yhdistyksiä tai muita tahoja – kuin uskotkaan, jotka voisivat haluta tukea juuri sinunlaistasi ehdokasta. Mitään ei kuitenkaan saa, jos ei pyydä. Tärkein haaste Vihreillä ehdokkailla onkin uskaltautua pyytämään rahaa omaan kampanjaan. Se voi tuntua alkuun vaikealta: miksi juuri minun ehdokkuuteni olisi niin tärkeä, että joku haluaisi antaa rahaa sen tukemiseksi? Kannattaa kuitenkin muistaa, että et ole pyytämässä rahaa omaa henkilökohtaista etuasi varten – olet pyytämässä sitä niille asioille, joita edustat.

Keneltä sitten pyytää? Aivan aluksi on syytä istua alas ja listata kaikki mahdolliset ystävät, sukulaiset ja tutut, joiden puoleen voisi kääntyä. Ota yhteyttä heistä jokaiseen, kerro, että olet ehdolla ja toivota tervetulleeksi tukemaan kampanjaasi. Moni niistäkin, jotka eivät halua liittyä varsinaiseen tukiryhmääsi, voisi olla valmis lahjoittamaan muutaman kympin tai satasen.

Toiseksi kannattaa käydä läpi mahdolliset muut tahot, joilla voisi olla kiinnostusta tukea hieman kampanjaasi – esimerkiksi erilaiset oman alueesi vihreän teknologian yritykset. Mahdollisuuksia on monia. Listaa omat kontaktisi ja tukiryhmäläistesi mahdolliset kontaktit. Onko jollakulla sellaisia yhteyksiä, jotka auttaisivat pyytämisessä? Samanlainen pyyntö ei toimi luonnollisestikaan kaikille. Mieti viestisi sisältö, perustelut ja sävy sen mukaan, kenelle sen kohdistat.

Huolellisesti organisoitu varainhankinta ei lopu yhteen yhteydenottoon vaaleja edeltävänä keväänä! Kampanjan aikana mukaan tukijoukkoihin liittyy uusia ihmisiä, ja moni potentiaalinen lahjoittaja saattaa syttyä ajatukselle vasta vaalien konkreettisesti lähestyessä.

Muista aina varainhankinnan tärkein yksittäinen sana: KIITOS. Kiitä – henkilökohtaisesti, jos mahdollista – kaikkia niitä, jotka antavat tukea.

Varainhankinnan keinoja

Lahjoitukset

Yleisin tapa yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille tukea ehdokkaan kampanjaa on suora rahan lahjoittaminen. Liian pientä lahjoitettavaa summaa ei ole: ”Pienistä puroista syntyy suuri virta.” Jos sata ihmistä lahjoittaa kukin kympin, kyseessä on jo 1 000 euron tuotto.

Puolueella on sivuillaan ehdokkaiden varainhankintaan helppokäyttöinen lahjoitustyökalu. Tätä kannattaa mainostaa omilla nettisivuilla ja linkittää lahjoitustyökaluun.. Puolueen kautta voit kerätä rahaa kampanjatilillesi, ja puolue hoitaa rahankeräyslain vaatimat raportit. Pientenkin lahjoitusten keräämisessä tärkeintä on osata pyytää. Ne ehdokkaat, jotka mainostavat aktiivisesti lahjoitusmahdollisuutta, myös saavat lahjoituksia. Jos ei pyydä niin rahaa tuskin tulee. Muista, että henkilökohtainen pyyntö on aina tehokkaampi kuin massaviesti.

Huomaathan myös, että kampanjatuotteiden, kuten t-paitojen, kirjojen tai seminaarilippujen myynti on vastikkeellista varainkeruuta (eli lahjoittaja saa vastineen) erotukseksi rahankeräyslain tarkoittamasta vastikkeettomasta keräyksestä. Tämän takia kampanjatuotteiden maksuja ei voi kerätä lahjoistyökalun avulla , vaan tukijaa on pyydettävä maksamaan ne suoraan ehdokkaan kampanjatilille.

Kampanjatuotteet

Suoran rahan antamisen lisäksi helppo tapa tukea mieleisen ehdokkaan kampanjaa on ostaa jokin hänen kampanjatuotteensa: t-paita, kirja tai muu vastaava. Ollakseen osa varainhankintaa kampanjatuotteella tulisi olla riittävän hyvä kate, eli siitä saatavat tulot ovat merkittävästi hankintakustannuksia suuremmat (nyrkkisääntönä: tulojen tulisi olla vähintään kolminkertaiset kustannuksiin nähden).

Varainhankinnan vuoksi ei kannata tehdä yhtäkään tuotetta, joka ei selvästi tuo rahaa kampanjan kassaan, ja arvioitua tuottoa laskettaessa on syytä muistaa kustannuksissa myös suunnitteluun käytetty aika ja vaiva. Jokaisen tuotteen kohdalla onkin mietittävä: Mikä on tämän tuotteen tehtävä osana kampanjaani? Mitä sillä haetaan? Tuloja, näkyvyyttä kohderyhmän parissa, tukijoiden sitouttamista tai jotain näiden yhdistelmää?

Varainhankintatapahtumat

Vaaliseminaari, johon myydään kalliita pääsylippuja, on tyypillinen esimerkki vaalikampanjan varainhankintatapahtumasta. Muita esimerkkejä ovat pääsymaksulliset juhlat, lastentapahtumat, konsertit jne.

Varainhankintatapahtumalla on oltava selkeä, omaan ehdokasprofiiliin sopiva konsepti. Esimerkiksi vaaliseminaarin järjestäminen edellyttää, että ehdokas on tarpeeksi tunnettu – tai kykenee saamaan paikalle muita nimekkäitä puhujia – jotta potentiaaliset osallistujat pitäisivät tilaisuutta niin kiinnostavana tai aiheellisena, että ovat valmiit hellittämään kukkaronnyörejään. Sen sijaan ison kontaktiverkoston ja innokkaan tukijajoukon omaava ehdokas voi vaikka järjestää tukijoilleen juhlat kampanjan avajaisten merkeissä. Yhtä välttämätön on realistinen suunnitelma odotettavista tuotoista. Koska onnistuneen tapahtuman järjestelyt vaativat paljonkin aikaa ja vaivaa (ja mahdollisesti myös rahaa), ei siihen kannata ryhtyä, ellei ole perusteltua odottaa, että konsepti kantaa.

Talkootyöt

Aktiiviset tukiryhmäläiset voivat tienata rahaa kampanjaan tekemällä yhdessä asioita. Siivoustalkoot, pihojen haravointi tai vaikka mansikanpoiminta ovat tapoja koota talkootöillä varoja: kootaan porukka, etsitään kohde, jossa tarvitaan käsipareja määrätyksi lyhyeksi ajaksi johonkin selkeään, suorittavaan työhön, hoidetaan homma ja tuloutetaan tulot kampanjalle. Tällainen varainhankinta kannattaa aloittaa mahdollisimman hyvissä ajoin: vaalien alla kaikilla on tärkeämpää tekemistä kuin siivota konsertin roskia – nimittäin olla tavoittamassa äänestäjiä. Sen sijaan yli puoli vuotta ennen vaaleja kaikenlainen yhdessä tekeminen on hyvä tapa antaa tekemistä innokkaille tukiryhmäläisille, kun kadulla seisomisesta ja esitteiden jakamisesta ei ole vielä hyötyä.

Muut tavat

Mikään ei estä tukiryhmäläisiä organisoimasta muutakin kuin talkootöitä. Esimerkiksi tukiryhmäläisten piirissä järjestetty tavarakeräys, jonka saalis myydään kirpputorilla, voi olla toimiva tapa hankkia rahaa ja samalla auttaa ihmisiä pääsemään eroon nurkissa käyttämättömänä lojuvasta tavarasta.

Rahankeräyslupa

Rahankeräyslain mukaan rahankeräykseen tarvitaan lupa, kun kyse on yleisöön vetoamisesta vastikkeettoman hyödyn saamiseksi. ”Yleisö” tarkoittaa tässä laajaa, ennalta rajaamatonta ihmisjoukkoa. Hattu kiertämään -periaatteella toteutettu kolehti suljetussa tilaisuudessa ei ole siis lupaa edellyttävä keräys, kuten ei myöskään sähköposti tukiryhmälle tai rahan pyytäminen sukulaiselta, ystävältä tai tutulta esimerkiksi henkilökohtaisella kirjeellä; ihmisiin vetoaminen esimerkiksi kadulla, lehti-ilmoituksessa, nettisivuilla tai esitteessä sen sijaan on.

Puolueella on rahankeräyslupa, joka mahdollistaa rahankeräyksen ehdokkaiden kampanjoihin. Keräystililtä kunkin ehdokkaan saamat lahjoitukset tilitetään eteenpäin ehdokkaan kampanjatilille. Puolueen keräysluvalla kerääminen tapahtuu puolueelta saatavan lahjoituslinkin kautta. Kukin ehdokas, jonka kampanjatilinumero on toimitettu puolueen ehdokasrekisteriin, saa linkin puolueen sivuilta löytyvään ehdokasgalleriaan.

Milloin tarvitaan keräyslupa?

Lupaa EI tarvita

• rahan pyytämiseen yksityisesti sukulaisilta, ystäviltä tai tuttavilta
  • rahan pyytämiseen tukiryhmälle lähetetyllä sähköpostilla
  • kolehdin keräämiseen suljetussa tilaisuudessa
  • pyytämättä tulevan lahjoituksen vastaanottamiseen
  • kampanjatuotteiden myymiseen (tuotemyynti on varainhankinnan keino, mutta ei rahankeräystä)

Lupa tarvitaan

• rahan pyytämiseen julkisesti esim. sosiaalisessa mediassa, esitteessä, lehti-ilmoituksessa, nettisivuilla tai blogissa
  • mihin tahansa toimintaan, jossa vedotaan yleisöön vastikkeettoman tuen saamiseksi

Vaalikeräyksen toteuttaminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa. Vaalikeräyksen järjestäjän tulee olla puolueyhdistys tai yksinomaan ehdokkaan hyväksi toimiva yhdistys, kerättävät varat tulee käyttää kokonaisuudessaan vaalikampanjan kuluihin ja keräys tulee järjestää kampanja-aikana (alkaa kuusi kuukautta ennen vaalipäivää, loppuu kaksi viikkoa vaalipäivän jälkeen). Vaalikeräyksestä on aina annettava tilitys Poliisihallitukselle. Puolueen lahjoituspalvelua käyttävän ehdokkaan ei tarvitse miettiä erillisiä raportteja keräystoiminnastaan.

Katso myös tarkennuksia ehdokkaan varainhankinnasta -ohje

Vaalirahoitussäädökset: mitä laki sanoo?

Jokaisen vihreän ehdokkaan ja kampanjapäällikön pitää tuntea seuraavat säännöt ja rajoitukset ja noudattaa niitä tunnontarkasti. Olemme olleet edelläkävijöitä parempien sääntöjen edistämisessä – meillä on velvollisuus äänestäjiä kohtaan olla sitä tästedeskin!

Lahjoituskatto

Yksittäinen tukija saa lahjoittaa ehdokkaan kampanjalle kuntavaaleissa enintään 3 000 euroa, eduskuntavaaleissa enintään 6 000 euroa ja eurovaaleissa enintään 10 000 euroa.

Mainoksen maksajan ilmoittaminen

Lain mukaan ehdokkaan on huolehdittava, että vaalikampanjaan kuuluvasta tai sitä tukemaan tarkoitetusta maksullisesta mainoksesta käy ilmi mainoksen maksajan nimi. Säädöksen tarkoitus on lisätä vaalirahoituksen avoimuutta. Maksajan nimi on ilmoitettava lähtökohtaisesti kaikessa mainonnassa. Käytännössä mainoksen reunaan laitetaan pieni huomaamaton kirjoitus esimerkiksi näin: “Mainoksen maksaja: ehdokas itse”

Ilmoitusvelvollisuus

Jokaisen ehdokkaan on syytä tehdä ennen ennakkoäänestyksen alkua ennakkoilmoitus oman kampanjan tuloista ja menoista, jotta oma vaalirahoitus on äänestäjien näkyvillä ja arvioitavissa, kun he tekevät äänestyspäätöksiään. Läpimenneen tai varasijalle päässeen ehdokkaan on tehtävä varsinainen ilmoitus vaalikampanjan tuloista ja menoista vaalien jälkeen.

Lahjoittajien julkisuus

Se, minkä suuruiset lahjoitussummat ovat julkisia, vaihtelee vaalien mukaan.  Eduskunta- ja eurovaaleissa kaikki vähintään 1 000 euron lahjoitukset ovat julkisia. Kuntavaaleissa tämä summa on 800 euroa. Tuet lasketaan kumulatiivisesti, eli useampi alle 800/1 000 euron erä pitää julkistaa mikäli tuet samalta tukijalta yhteensä ylittävät 800/1 000 euroa. Pienemmätkin tukisummat saa julkistaa, kunhan kysyt luvan (pakollista, jos tuen antaja on yksityishenkilö, ja korrektia muidenkin tapauksessa).

Kielletty tuki

Ehdokas ei saa ottaa vastaan tukea, jonka antajasta ei ole tietoa (poikkeus: pienimuotoinen tuotemyynti ja lipaskeräykset ym. hyvin pienissä summissa liikkuvat rahankeräykset).

Ehdokas ei saa ottaa vastaan tukea julkisyhteisöiltä (valtio, kunta, kuntayhtymä, valtion/kunnan liikelaitos/yhtiö, ylioppilaskunta, Kela jne.). Ulkomailta tukea saa vastaanottaa vain yksityishenkilöiltä.

Kampanja-aika

Kampanja-ajaksi lasketaan ajanjakso 6 kuukautta ennen vaaleja – 2 viikkoa vaalien jälkeen. Tälle ajalle kohdistuvat kulut ovat vaalikuluja riippumatta siitä, koska lasku maksetaan – esimerkiksi kampanja-aikana julkaistu vaalimainos on vaalikulu, vaikka lasku maksettaisiin vasta 3 viikkoa vaalien jälkeen. Rahat, joilla ehdokas maksaa nämä kulut, ovat vaalirahoitusta riippumatta siitä, onko raha saatu kampanja-aikana; lahjoitus vaalikampanjaan on lahjoitus vaalikampanjaan, vaikka se tulisi 7 kuukautta ennen vaaleja.

Kampanjatili

Allekirjoittaessasi ehdokassopimuksen sitoudut avaamaan kampanjatilin, jonka kautta kaikki vaalikampanjan tulot ja menot kulkevat. Kampanjatili voi olla ehdokkaan omissa nimissä, jolloin kampanja on osa ehdokkaan henkilökohtaista taloutta. Mikäli haluat että kampanjaasi pidetään verottajan silmissä yleishyödyllisenä lahja- ja tuloverosta vapaana yhteisönä, tulee kampanjatilin olla tukiryhmän, eli esimerkiksi kampanjapäällikön tai kampanjan talousvastaavan, tai jonkin yhdistyksen, esim. puolueen paikallisyhdistyksen, nimissä.

Tarkemmat ohjeet ja säännöt löydät vaalirahoitusvalvonnan sivuilta.