kandidatens nätkommunikation

Den gröna kandidatens kommunikation på nätet

Internet öppnar enorma möjligheter för De Gröna kandidaterna. Förutom att valkommunikation på nätet är relativt kostnadseffektivt brukar De Grönas väljare uteslutande använda olika webbtjänster för att hitta kandidater.

Den viktigaste grundprincipen för grön nätkommunikation är närvaro. På nätet ska du delta i de kanaler och använda de tjänster som dina potentiella väljare också använder. Välj dina mediekanaler utifrån din målgrupp och dina kunskaper och satsa på dem. Det är lönlöst att slösa bort energi på sådana medier som ger minimal nytta.

Nätkommunikation tar tid och ibland också krafter, den kräver också kunskaper om webbmiljön. Lyckligtvis är webben en verksamhetsmiljö som är oberoende på tid och plats. Det är en bra idé att be alla ivriga personer att hjälpa till med webbkampanjen och till exempel utveckla nätverk för kamratstöd med andra kandidater.

Partiet erbjuder kandidaterna ett webbsidapaket som använder ett enkelt och modernt WordPress-publiceringssystem för att underhålla sidorna. Paketet består av en WordPress-baserad layoutmall, eller tema, som är anpassad för De Gröna och kan anpassas individuellt efter kandidatens behov.

1. Fotografering och användning av bilder på nätet

Tänk efter hurdana bilder du använder. I De Grönas visuella kommunikation visar vi gärna människor och gemensamma aktiviteter. Vi vill föra saker närmare människors vardag, men ändå med positiv och varm ton. Vi kan göra politik på ett nytt sätt och krossa den gråa sinnebilden: politik behöver inte vara tråkigt!

Kom ihåg också det här:

  • Ställ inte dig själv på en piedestal i bilderna. På evenemang ta sådana bilder där du är en del av gruppen. Detta skapar gemenskap och tillgänglighet.
  • Du får gärna vara lekfull och använda humor när det passar i situationen.
  • Du behöver inte sträva efter att upprepa De Grönas färgvärld i din klädsel om den inte är annars karakteristisk för dig.

Mera info i Vihreiden visuaalinen ohje >

Upphovsrätt för bilder

Det bästa sättet att undvika upphovsrättsfrågor är att använda enbart sådana bilder som du själv, eller en person du känner har tagit och du har försäkrat dig om att du har tillstånd att använda bilderna på det ändamål du vill. Då finns det inga problem. Det är dock bra att noggrant överväga bildernas innehåll (se Fotografering på offentliga platser).

Bilder som laddas från nätet

När det gäller bilder som finns på Internet är det bildens upphovsman som har upphovsrätten till dem, och då behöver du be om tillstånd att få använda dem. Bilder som från nätet kan användas endast när upphovsmannen har delat upphovsrätten ut med licenser Creative Commons (CC) eller Public Domain (PD). Olika CC-licenser har olika användarvillkor (https://creativecommons.fi/). Det är enbart CC0-licensen (”CC noll”) som innebär att upphovsmannen har avstått från alla sina exklusiva rättigheter på det mest omfattande sätt som lagen tillåter, dvs. bilderna kan väl användas även för reklamändamål. Försäkra dig även i dessa fall om att licensen är tydligt markerad vid bilden. Bilder med en CC-licens är ofta i CC-BY-format, vilket betyder att innehavaren av upphovsrätten till bilden måste nämnas när bilden används.

Kom ihåg att till och med sådana bilder som allmänt delas på nätet, t.ex. bilder som upprepas i memernas bakgrund, kan vara upphovsrättsligt skyddade. Så även om alla andra använder bilden på nätet garanterar det inte att det är tillåtet. Om du använder dessa bilder kan du i värsta fall ställas inför rättsliga åtgärder. Kolla därför upphovsrätten för alla bilder som du delar på nätet.

Med Googles bildsökning kan du göra en avgränsad bildsökning som strävar efter att visa enbart upphovsrättsfria bilder. Du kan börja använda den här avgränsningen efter en Google-sök; klicka på Bilder → Verktyg → Användningsrättigheter och i menyn som öppnas klicka på Creative Commons-licenser. Enligt Google är sökresultaten nu bilder som är upphovsrättsfria. Men kontrollera detta också på den sida där bilden har publicerats. Googles algoritm är ingalunda felfri.

Fotografering på offentliga platser

Det är tillåtet att ta bilder på offentliga och allmänna platser när det inte är uttryckligen förbjudet och om bilden inte nedvärderar eller kränker föremålet på bilden. Med offentlig plats avses en plats som alla har tillgång till: till exempel gator, parker och stationer. Observera att i många köpcentrum, väntrum och i kollektivtrafik är fotografering förbjudet.

Även om man får ta bilder ganska fritt är det bra att iaktta försiktighet när du publicerar bilder. Att ta bilder för privat bruk är en annan sak än att använda bilder till exempel i reklam. En bra tumregel är att be de personer som kan identifieras på bilden om tillstånd för både fotografering och senare bruk av bilden. Ett annat säkert sätt är att ta sådana bilder där personer inte kan identifieras, dvs. ansiktet syns inte. Kom ihåg att du ALLTID behöver en vårdnadshavares tillstånd om du vill ta och använda bilder på minderåriga. Även om du skulle ha tagit bilden på en offentlig plats där fotografering är tillåtet får du inte använda bilden om du inte har tillstånd till detta från det minderåriga barnets vårdnadshavare.

Fotografering för reklambruk

Om en person på bilden kan identifieras får bilden inte användas för reklam- eller marknadsföringsbruk utan respektive personens samtycke. Samma regler gäller för videofilmning.

2. Webbsidor

Det är bra att ha egna webbsidor. Webbsidorna ökar kandidatens trovärdighet och innehåller all information som väljarna behöver. Sidornas struktur kan vara mycket enkel och tydlig. Det gröna webbsidopaketet för kandidaten erbjuder ett bra alternativ till att skapa webbsidor. En egen webbsida stärker din profil som kandidat.

Trovärdighet på webbsidorna och i all webbkommunikation innebär att kommunikationen passar kandidatens profil. Var den du är och lyft fram just dina styrkor.

När du skapar en webbsida kom ihåg att de flesta människor besöker webbplatserna nuförtiden med mobila enheter. 

Tips

  • Be om feedback för dina webbsidor.
  • Ta en titt på de konkurrerande kandidaternas webbsidor och samla sådana idéer som du tycker fungerat bra. Gör också tvärtom: om du hittar svaga punkter i andras webbsidor se till att undvika samma fällor.
  • Se till att texter och bilder stärker ”berättelsen” om dig som kandidat: de egenskaper och saker som du vill betona. Det är bra att vara positiv och blicka mot framtiden. Kom ihåg ditt huvudtema.
  • Lita inte på att dina fantastiska tankar hittar vägen till väljarna på egen hand. Sprid dina tankar flitigt utanför dina egna sidor. Utnyttja sociala medier och de diskussionsforum och digitala kanaler som du använder naturligt. 
  • Har du redan erfarenhet kan du till exempel använda gratis Google Analytics och följa hur trafiken på dina webbsidor utvecklar sig. Satsa särskilt på de populäraste sektionerna på din webbplats och kolla hur dina ageranden återspeglas i besökstrafiken.

3. Sociala medier

Användningen av sociala medier har blivit allt vanligare. De flesta förväntar sig att en politiker finns åtminstone på Facebook, som skulle kunna betraktas som webbplats för sociala medier. Det är absolut rekommenderat att finnas på sociala medier; om du inte gör det får de andra som konkurrerar om rösterna möjligen ett försprång.

När du använder sociala medier tänk på följande saker:

  • Vem vill du kommunicera till, dvs. hurdan är din målgrupp?
  • Vad vill du kommunicera, dvs. vad är ditt budskap?
  • Vad gör målgruppen på nätet, dvs. var ska du vara?
  • Vad är din målgrupp intresserad av, dvs. vad ska innehållets form och ton vara?

Betrakta sociala medier som en kontinuerlig daglig process som syftar till att du blir känd ett inlägg i taget. Långsiktighet och regelbunden aktivitet belönas.

Kom ihåg aktualiteten: kommentera saker när de fortfarande är aktuella och diskuteras. Känn igen dina konkurrenter och följ deras profiler. Diskutera på dina konkurrenters profiler och till exempel på organisationernas sidor. Erövra dina konkurrenter och deras efterträdare. Kommentera aktuella ämnen och nå din målgrupp genom att få din publikation att spridas. Popularitet i sociala medier stärker din popularitet, och det är lättare för andra att kommentera dina inlägg om någon annan redan har öppnat diskussionen.

Be andra om hjälp. Du behöver inte göra allt på egen hand. Skapa till exempel en Facebook-grupp eller en WhatsApp/Messenger-grupp med personer som kan ge tips, feedback och stöd eller vid behov även ge utkast till publikationer. De kan vara dina vänner men också andra kandidater. Uppmuntra dina vänner att sprida dina inlägg och kommentera dem. Du kan till exempel redan på förhand be någon att fota dig när du deltar i evenemang. Kom ihåg att berätta hurdana bilder du vill få och till vilket ändamål. På det sättet får du fina bilder för att publiceras på sociala medier.

Om du vill kan du utarbeta till exempel en kommunikationskalender i sociala medier och dela den med dem som hjälper dig, så att ni tillsammans kan fundera över hur kommunikationen ska utvecklas och genomföras. Markera i kalendern temadagar, evenemang och annat som händer före valet. Då blir det roligare att underhålla kanaler i social media och du känner dig säkrare när det finns en plan i bakgrunden.

Spelregler för kommunikation i sociala medier

Kom ihåg att i princip är all kommunikation på nätet offentlig. Skriv inte någonting sådant på internet som du inte kunde säga till ditt barn, din mor, journalister eller konkurrerande kandidater. Att senare radera ett inlägg som en gång publicerats brukar inte lösa problemet när skadan redan är skedd, eftersom en bild av inlägget kan kopieras och sedan spridas vidare. Ofta blir situationen värre om man raderar något som redan har setts av andra. Allt du gör på sociala medier bygger upp din politiska profil, alltså en bild av dig som kandidat.

Dessa gyllene regler för grön kommunikation är en bra utgångspunkt för all kommunikation:

  • Var öppen och ärlig.
  • Våga vara entusiastisk, visa dina känslor.
  • Kommunicera om lösningar, inte om problem.
  • Väck tillit.
  • Tala på ett lättförståeligt sätt.
  • Bli inte provocerad även om du blir attackerad.
  • Erkänn dina misstag, du blir förlåten.
  • Var samarbetsvillig, inte överlägsen.
  • Lyssna på de andra.
  • Tänk stort, tro på förändring.

På sociala medier kommer du säkert få även obehaglig feedback. Du kan inte kontrollera hur de andra diskuterar, utan du kommer att bli provocerad och dina ord att förvrängas. Det lönar sig inte att ta detta personligt. När du besvarar en illvillig och kritisk respons är det viktigt att överväga hur du svarar. Håll huvudet kallt, svara aldrig på feedback när du känner dig upprörd. Om du märker att du är arg, fortsätt att skriva först när känslan har gått över.

Dölj aldrig korrekt kritik från din sida. Du behöver inte bli skrämd om motparten provocerar eller tillspetsar saker, delta modigt i debatten. Öppen diskussion och tankeutbyte är det som sociala medier handlar om. Och där kan du visa din kompetens och öka din synlighet. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och inte kommentera personligheter.

Din webbplats är dock inte ett öppet medborgarforum, utan ditt visitkort och en kommunikationskanal för din kampanj så du behöver inte acceptera vad som helst. Du kan radera meddelanden som till exempel innehåller svordomar, rasistiska eller diskriminerande kommentarer eller där man bara försöker mucka gräl på ett mycket dekonstruktivt sätt. Du kan också ta bort meddelanden som på ett ojust sätt går till personangrepp, t.ex. kommentarer om ditt utseende. Från din egen kanal kan du också helt blockera personer som skickar sådana meddelanden.  En bra tumregel är att föreställa sig hur man skulle be en person som beter sig på ett olämpligt sätt att lämna till exempel ett taltillfälle.

Facebook

Idag är Facebook ett viktigt verktyg för politisk kommunikation och har varit det redan länge. För många är Facebook det mest centrala sociala mediet. Cirka 76% av finländarna i åldern 15 – 55 använder Facebook regelbundet (M3 Research & Kurio). Användningen har ökat mest bland 45-åringar, medan ungdomar publicerar mest i nyare kanaler såsom Instagram och TikTok.

Enligt experterna ökar Facebooks inflytande på röstningsbesluten. Facebook hjälper dig att nå sådana väljare som du annars inte skulle nå. Det lönar sig att utnyttja möjligheter som Facebook erbjuder eftersom det är den direkta vägen till medborgarnas fritid. Facebooks grundfunktioner kostar ingenting och även för reklambruk är det ett billigt alternativ. På Facebook kan du skriva textinlägg på sidorna och uppdatera status på din personliga profil, dela externa länkar till bloggar eller nyheter och tillägga dina egna inlägg till länkarna, publicera bilder, videor eller live-sändningar med kommentarer och till exempel skapa evenemangsidor (event).

Det är verkligen bra att vara på Facebook eftersom väljare och dina konkurrenter är där i alla fall. Många söker också information om kandidaterna via Facebook. Din Facebooksida är inte bara ett kommunikationsmedel, utan också ett slags visitkort och ett informationspaket om dig på samma sätt som dina hemsidor.

Att skapa ett Facebook-konto

För att skapa en Facebook-sida eller använda Facebook måste du skapa ett personligt Facebook-konto, det vill säga en Facebook-profil, på http://www.facebook.com . För att skapa kontot behöver du bara en e-postadress. Ange den begärda informationen och tryck på ”Registrera”. När du har fyllt i registreringsblanketten får du e-post till den adress du har angett. Du måste klicka på bekräftelselänken för att avsluta registreringen.

Det här personliga Facebook-kontot är bra att behålla privat och använda till exempel för kommunikation med vänner och släktingar. För politisk kommunikation är det bättre att skapa en Facebook-sida (page). I nästa kapitel berättar vi om skillnaderna mellan Facebook-profil, -sida och -grupp. Sedan hjälper vi dig att skapa en Facebook-sida.

En profil, en sida eller en grupp?

Det finns många sätt att använda Facebook i kampanjföring. Via en sida eller en profil kan du sprida dina inlägg och grupper kan du använda för kampanjplanering eller till och med som diskussionsplattform för supportgruppen.

  • En sida är en plattform som är riktad mot företag, organisationer och varumärken för att dela historier och kommunicera med användarna.
  • En grupp är en plattform som påminner ett diskussionsforum där användaren kan kommunicera med vissa människogrupper, t.ex. familj, lagkamrater eller arbetskamrater.
  • En profil är en profilsida för vanliga privatpersoner. Tabellen nedan sammanfattar de väsentligaste skillnaderna mellan en sida, en grupp och en profil med tanke på kommunikation.

Vi rekommenderar alla kandidater att skapa en Facebook-sida för extern kommunikation. Med enbart din personliga profil kan du inte använda Facebook för reklam eller bjuda in gillare. På din Facebook-sida kan du mycket väl kalla dig själv för politiker.

Så här skapar du en Facebook-sida: 10 punkter

När du har skapat en Facebook-profil kan du gå vidare till att skapa en Facebook-sida som är ditt verktyg för att nå väljarna. Det är lätt och snabbt att skapa en Facebooksida:

  1. Logga in på Facebook med ditt personliga användarkonto och gå till https://www.facebook.com/pages/create
  2. Skriv ditt eget namn under ”Sidnamn”. Det är bäst att använda helt enkelt ditt eget för- och efternamn, särskilt om du vill behålla sidan aktiv även efter valet.
  3. Välj kategorin ”Politiker”.
  4. Klicka på ”Skapa sida”.
  5. Du inleds till en ny sida
  • Beskrivning: Skriv din beskrivning och ange adressen till den webbplats du väljer (t.ex. din hemsida eller blogg).
  • Profilbild: Lägg till din profilbild. Bilden behöver inte vara din kandidatbild utan du kan också välja en mera distinkt och avslappnad bild, till exempel natur eller staden i bakgrunden. Ansiktet ska vara lätt att känna igen.
  • Omslagsbild: Lägg till en omslagsbild. 
  • Klicka på spara

Facebook skapar nu en sida för dig och leder dig automatiskt till din nya sida. Du kan nu finslipa inställningarna för din sida.

  1. Klicka på ”Inställningar” i baren på sidans kant.
  2. Om du inte har tid att övervaka hurdana meddelanden andra skriver till din sida klicka på ”Allmänt -> inlägg från besökare” och klicka på ”Tillåt inte inlägg från andra användare på sidan”.
  3. Klicka på ”Blockeringsfilter för svordomar” och välj ”Medel” i menyn eller om du inte har tid att övervaka meddelanden som skickas till din sida, välj ”Hög”.
  4. I menyn till vänster välj ”Sidinfo” och tillägg den information du vill visa på sidan. Dessa uppgifter syns till alla.
  5. Din sida är nu till de viktigaste delarna färdig och du kan publicera innehåll. Mera instruktioner hittar du på Facebooks hjälp- och supportcenter.

Vad kan jag göra med en Facebook-sida?

Dina prioriteringar och ditt sätt att använda din Facebook-sida får du själv bestämma. Kommunicera på ett sätt som känns naturligt för dig och som bäst passar din kampanj i dess helhet. Ta tid att bli insatt, experimentera och hitta din egen stil.

Med hurdant innehåll lyckas jag sprida mitt budskap?

Dina publikationer visas direkt till en del av dem som har gillat din sida. När dina följare delar, gillar eller kommenterar dina inlägg får en del av deras kompisar notis om detta och så får också de se ditt inlägg. På samma sätt kan dina publikationer visas vidare till deras kompisar och kompisars kompisar.

Med tanke på detta är det viktigt att skaffa flera gillare för att sprida publikationen. Skapa dina Facebook-sidor tidigt, underhåll sidorna aktivt och lyft fram dina publikationer, så får du fler följare under valet. Alla dina publikationer syns inte automatiskt för dem som gillar din sida. Facebook försöker bedöma hur intressanta publikationerna är och sedan visas med större volym sådana publikationer som estimerats som de mest intressanta. Tidsavståndet till publiceringen av ett inlägg påverkar också hur intressant det estimeras vara. Dela därför dina inlägg vid en tidpunkt då folk är på Facebook, det vill säga på eftermiddagen eller på kvällen. Du kan också i förväg fastställa en tidpunkt för inläggets publicering. Den här möjligheten underlättar ditt arbete.

Som nämnts sprids publikationerna från dina gillare till andra användare på Facebook via gillamarkeringar, kommentarer och delningar av inlägget. Försök därför att skapa sådana inlägg som samlar uppmärksamhet på det här viset. Mest synlighet ger kommentarer, sedan delningar och minst gillamarkeringar. Försök därför få folk att kommentera dina publikationer. 

Om du har en Facebook-sida (inte din personliga profil) kan du följa på statistiken hur dina publikationer sprider sig. Håll också annars ett öga på din sidstatistik. Du kan komma åt besökarstatistiken genom att gå till din sida och klicka på ”Statistik” i balken på vänster.

Bilder

Ett sätt att göra publikationen mer intressant för Facebooks estimering är att tillägga en bild i publikationen. Bildens storlek bör ligga nära en fyrkant: då får den mest utrymme och uppmärksamhet i användarnas nyhetsflöde. Fördelen med bilder är att innehållet inte ändras när man delar dem, även om bilden skulle delas vidare utan förord. 

Videor

När du vill sprida din egen video på Facebook ladda den alltid direkt till Facebooks server. Alltså dela inte videor till exempel via YouTube-länkar. Facebook föredrar s.k. ”native innehåll”, det vill säga innehåll som ligger direkt på dess egen server och leder inte bort från deras sida. Dessutom börjar videon spelas upp i nyhetsflödet automatiskt utan att tittaren behöver klicka på videon.

Textinlägg

Ett blott textinlägg kan fungera bra på Facebook. Då är det viktigt att början av inlägget är intressant och får läsaren att fastna: den avgör om läsaren blir intresserad och läser vidare. Det är också bra att tänka på avslutningen: uppmuntrar den läsaren att reagera? Om det gör det, hur i så fall? Hurdan är textens struktur?

Länkar

På Facebook kan du dela alla slags externa länkar. Om du har en blogg, dela alltid dina senaste texter. Ibland kan det dock vara bra att pröva på att kommentera nyheterna med ett textinlägg, då delar du länken på kommentarfältet efter inlägget. Detta eftersom Facebook föredrar innehåll som inte leder bort från Facebook. Men kom ihåg att alltid dela artiklar som du själv har skrivit och som har publicerats i tidningar samt de nyhetslänkar där du uppträder.

Facebook Live

Facebook Live betyder att du kan streama livesändningar till exempel med din mobil direkt på din egen Facebook-sida. Dina följare ser sändningen i realtid. Om du vill kan du ha sändningen kvar på din sida som inspelning för senare visning.

Till slut: Det viktigaste är att prova på olika slags innehåll. På det sättet hittar du det mest naturliga och funktionella sättet för dig att producera publikationer. Genom att följa andra kan du också se vad som fungerar och vad som inte gör det.

Hur får du gillare på din sida?

De som gillar din sida hjälper dig att sprida ditt budskap. I början kan det vara svårt att få gillare, men antalet kommer att öka stadigt om du kommer ihåg att vara aktiv och producera bra innehåll. Begränsa inte din verksamhet till din egen sida utan kommentera aktuella publikationer också på andras sidor. När folk gillar din publikation, bjud in dem att gilla din sida: öppna listan på dem som kommenterat inlägget och klicka på ”Bjud in” bredvid varje namn. Se till att personer som blir intresserade märker att du överhuvudtaget har en Facebook-sida. Kolla att länken till din sida finns i din personliga profil och till exempel på din hemsida. Om du vill kan du tillägga länken också i din e-postsignatur, dina broschyrer och annonser.

Många skaffar gillare genom att göra reklam på Facebook. Det är ett snabbt och enkelt sätt att samla gillare, särskilt om du börjar göra reklam i god tid före valet. Just inför valet kommer priserna på reklam bli dyrare.

Twitter

Twitters centrala användarkrets består av experter, politiker, journalister och andra som kommunicerar eller sprider information om samhälleliga eller arbetsrelaterade ämnen. På Twitter finns också en del trollkonton. Twitter är inte ett särskilt bra verktyg för att nå massor. Den erbjuder snarare en möjlighet att göra dig själv synlig i den lilla men viktiga krets som beskrivits ovan, särskilt bland journalister. Jämförd med Facebook har man i Twitter oftast bara ett användarkonto. På Twitter har det också sina fördelar: det kan vara bra att ”blanda” arbetarjaget och kandidatjaget.

Att skapa ett Twitter-konto

Det är gratis att skapa ett Twitter-konto och du behöver bara en e-postadress för att göra det. Du kan skapa ett Twitter-konto här.

Presentationstexten på din profil har en viktigare roll på Twitter än på de andra kanalerna. När du deltar i diskussionerna ser människor ditt namn och bestämmer ofta utifrån din profil om de ska följa dig eller inte. Sammanfatta därför kort och koncist i presentationstexten det intressanta hos dig. Tala direkt till dem som du vill få som följare. Vilka ämnen vill du debattera om? Besitter du exempelvis arbetsrelaterad expertis? Eller överraskande kunskaper du fått under årens lopp? Berätta åtminstone de här sakerna:

  • Berätta med ett par ord vem du är och vad du gör.
  • Berätta med ett par ord varför du är intressant.
  • Om du använder Twitter för politisk kommunikation under valet nämn att du är De Grönas kandidat.
  • Associera dig själv med gemenskaper redan i din beskrivning (@gröna, #kommunval2021 e.d. valspecifika taggar).
  • Se till att ditt ansikte syns på profilbilden – du vill väl att folk ska komma ihåg dig. I omslagsbilden kan du på ett mera avslappnat sätt lyfta fram dina intresseområden eller dina egenskaper.

Att publicera på Twitter

Twitter är ett snabbt medium som är med sin tid och där man kommunicerar med korta inlägg. Inlägg markeras med taggar och länkas då till rätta diskussioner och ämnen. Vissa människor tycker om Twitters korta och kompakta stil men för många känns det utmanande.

Det mest karakteristiska hos Twitter är att inläggen är korta: den maximala längden på ett inlägg är 280 tecken. Man måste alltså verkligen kunna säga saker och ting kort och koncist, men ta detta som utmaning! Förmågan att kunna berätta kort om breda ämnen är en kunskap guld värd för en politiker. Numera kan man dock skapa också längre tweetkedjor med hjälp av +-märken på sidan/appen. 

Du kan också bifoga bilder och länkar till dina inlägg. Bilderna hjälper dina inlägg att framträda ur massan. Twitter förkortar länkarna automatiskt, så det finns tillräckligt utrymme för ditt meddelande även om länken är lång. På Twitter finns inga sidor eller grupper utan diskussionen äger rum kring hashtaggar eller hashtags, dvs. taggar som börjar med #-tecken (t.ex. #gröna, #kommunval eller #politik). Inläggen kategoriseras enligt taggar och genom att klicka på en tagg ser användaren alla sådana meddelanden som på senare tid markerats med samma tagg. Det lönar sig att använda taggar eftersom de gör dina inlägg avsevärt synligare. Varje inlägg bör ha åtminstone en tagg.

När du kommunicerar direkt till en person eller en diskussionskedja markera användarna med deras profilnamn (@-namn) i din tweet. När du använder Twitters svarfunktion läggs detta automatiskt i ditt inlägg. På det sättet kan du också lägga till andra personer i dina diskussioner. 

Principen i Twitter är att man får gärna delta i andras diskussioner. När du har någonting att säga var inte rädd för att göra det. Om du använder @-profilnamnen i början av tweeten, tweetar du direkt på den berörda personens vägg, även om tweetarna är offentliga. När du vill att tweeten ska synas också på din egen vägg, börja med text eller lägg till en punkt (.) i början av tweeten.

Förutom samtalet kring taggarna svara modigt på andras inlägg. 

Kom ihåg att poängen med Twitter är snarare att växelverka än att basunera ut din egen sak. På ditt eget konto kan du också dela (retweeta) inlägg som andra har skrivit, men kom ihåg att detta tolkas ofta som att du håller med det delade inlägget. Du kan också tillägga de andra användarnas inlägg i dina favoriter (hjärtsymbol). Detta motsvarar Facebooks gilla-funktion. 

Twitter-etikett

På Twitter kan du följa vem som helst. Att följa betyder inte att du stöder den person eller organisation som du följer. Det finns praktiskt taget inga gränser för antalet följare, om du vill kan du följa tusentals personer. Börja bara att följa andra, de kommer att följa tillbaka. Det är ett vanligt sätt att samla egna följare.

För att få följare lönar det sig att diskutera aktivt på Twitter. Delta i diskussioner med #-taggar och kommentera andras tweets. Glöm inte att annonsera adressen till ditt Twitter-konto till exempel på din hemsida.

Tröskeln att rikta sitt meddelande till andra på Twitter är mycket låg. Valkandidaten kan mycket väl tweeta t.ex. till en minister. Tonen bör dock vara lika artig som när du skickar e-post.

Mera info >

Instagram

I Finland finns det cirka två miljoner Instagram-användare och de flesta av dem är 1629 år gamla. Instagram kan vara ett bra medium att nå unga användare och väljare.

På Instagram skapar du en personlig profil där du kan dela bilder och videor. Instagram är i första hand en tjänst för publicering av bilder och videor – det är alltså ett betonat visuellt medium. I nuläget används plattformen ofta till och med för privat kommunikation via Instagram Direct-meddelanden.  Dessutom kan du lägga till bilder och videor via Instagram Stories-funktion, då år ditt innehåll synligt för dina följare under de närmaste 24 timmarna. Därefter försvinner innehållet (men efter det kan du fästa bilderna eller videorna permanent till höjdpunkter/highlights där de syns i toppen av din profilsida). 

Du kan lägga till en kort bildtext och hashtaggar/hashtags, dvs. nyckelord med #-märket, vid de bilder och videor som du publicerar på den så kallad Instagram Feed (bilder och videor som visas på din profilsida och bevaras där), men huvudvikten på kommunikation ligger på bilderna.

Instagram erbjuder en utmärkt möjlighet att visa vad som finns bakom politikens och kampanjens kulisser och att öppna ett litet fönster till ditt personliga liv. På Instagram kan du otvunget presentera dina hobbyer, din vardag, familj och hemort, och annat som kan ge identifieringsreferenser till dina följare. Du kan visuellt lyfta fram de saker som är viktiga just för dig, till exempel genom att dela bilder om natur eller vandringar.

Instagram används via en mobilapplikation som laddas ner i mobilen och den är ganska enkel att använda. Du kan besöka Instagrams webbplats för att titta och kommentera bilder, men du kan inte lägga till nya bilder i din profil där. Dina bilder visas till personer som följer din profil och du kan också följa andra användarnas profiler. Bilderna kan markeras med #-taggar (hashtags) på samma sätt som på Twitter och du kan kommentera andras bilder.

Tänk på hurdant innehåll din målgrupp tycker är intressant. Exempelvis är stadsfullmäktiges möte utan tvivel en betydelsefull händelse, men en klinisk bild från mötet är sällan intressant. Du kan ta en intressantare bild till exempel på bussresan till mötet.

Det är inte ens meningen att bilderna alltid hänger ihop med politik – eller snarar kan allt hänga ihop med politik. Du kan till exempel ta bilder av naturutflykter och kommunicera på det sättet om ditt förhållande till naturen. Instagram är ett fantastiskt ställe att avslöja något om dig själv bakom kulisserna eller ta upp andra aspekter av dig och din vardag. Tänk också på hurdan stämning det är på bilderna: Kan dina bilder/videor vara ljusa, positiva och varma även om ämnet skulle vara mörkt?

Gör bakgrundsarbete och studera profiler av sådana politiker som har blivit framgångsrika på Instagram. Kolla också vilka yrken ansedda Instagram-användare utanför politiken har haft (t.ex. här).

Att skapa en Instagram-profil

Ladda ner en gratis Instagram-mobilapp. Appen finns på App Store i iPhone och på Play Store i Android-mobiler. Du kan också ladda ner appen till din smartphone via adressen http://instagram.com/. Du kan skapa ett nytt konto på Instagram men om du vill kan du också logga in med ditt Facebook-konto.

Publicering på Instagram

Bilder skickas till Instagram via mobilappen. Du kan ta en bild och skicka den samtidigt till Instagram eller lägga till en bild du har tidigare tagit med din mobil. Tröskeln att publicera kan vara låg eftersom innehållet på bilderna är viktigare än det tekniska kunnandet.

Instagram erbjuder en möjlighet att redigera bilderna genom att tillägga olika filter på dem och till exempel justera bildernas ljusstyrka och kontrast. Dessa möjligheter kan du utnyttja efter eget tycke och smak. Du kan också redigera bilderna i mobilens bildbehandlingsprogram innan du publicerar dem.

Du kan dela dina publikationer samtidigt också på Facebook. Dela inte varenda bild du tar men bra och insiktsfulla inlägg kan du gärna dela också i andra medier.

Du kan dela videor till Instagram på samma sätt som bilder om videon är högst 1 minut lång. Om videon är längre än 1 minut kan du ladda ner den via en IGTV-funktion. IGTV är en relativt ny funktion och dess användning kan därför ändras under årens lopp. För närvarande kan du lägga till IGTV-videor via Instagrams webbläsarversion på datorn. Mera instruktioner finns till exempel här.

Hur får jag följare?

När dina publikationer får uppmärksamhet får du också mera följare. Tänk på följande saker när du publicerar bilder:

  • Tagga personer som visas på bilderna om de är Instagram-användare.
  • Markera också platsen där du tagit bilderna.
  • Använd frimodigt olika #hashtags.
  • Låt Instagram informera också på Twitter och på din Facebook-sida när du har publicerat innehåll.

Dessutom lönar det sig att:

  • Följa med din profil en stor mängd andra användarprofiler.
  • Kommentera andras bilder och gilla dem.
  • Lägga till en Instagram feed -flik på din Facebook-sida.
  • Prova att dela videor.

Andra sociala medier

Nya kanaler i sociala media lanseras hela tiden. Det kan kännas slitsamt att hålla sig ajour och agera i alla olika medier. Kom ihåg att du inte behöver vara överallt och agera i alla medier. Det är meningslöst att slösa energi på sådana medier som din målgrupp, det vill säga potentiella väljare, inte ens använder. Det lönar sig inte heller att lära sig helt nya mediekanaler just innan valet.

Till exempel Snapchat har ökat i popularitet under de senaste åren särskilt bland dem som är under 24 år gamla. Majoriteten av Snapchat-användarna i Finland är dock ännu inte gamla nog att rösta i valet. För en kandidat som söker unga väljare kan kanalen ändå vara viktig.

Kommunikation om evenemang i sociala medier

Ibland är den viktigaste publiken på evenemanget de som inte ens är fysiskt närvarande. Detta förutsätter att händelserna kommuniceras aktivt utåt. Varje gång du som kandidat deltar i ett evenemang som är viktigt för dig tänk på sociala mediers möjligheter med just detta evenemang.

  • Till vilken kanal kunde du producera bra innehåll från evenemanget? Skulle det vara bäst att twittra eller publicera en bild på Instagram?
  • Hurdant innehåll får du från evenemanget? Vilka andra deltar i evenemanget?
  • Vilken del av evenemanget kunde vara intressant för de utomstående och varför?
  • Kan någon hjälpa dig att producera innehåll eller ta bilder?
  • Finns det någon annan som redan producerar färdigt innehåll som passar ditt ändamål?

Fotografering på evenemang

Om någon du känner kommer att delta evenemanget, fråga redan i förväg om de kunde ta bilder av dig. Berätta också hurdana bilder du vill ha och från vilka situationer.

I Finland är det tillåtet att fotografera på en allmän plats, om personen på bilden inte kränks eller nedvärderas. Men det är artigt att be om tillstånd för att använda bilder av de personer vars ansikten syns på bilden. Överväg noggrant särskilt fotografering av barn, be alltid om tillstånd eller ta bilder där ansiktet inte syns.

4. Blogg

Bloggar har varit populära redan i åratal. En blogg är en webbplats där kandidaten publicerar sina egna texter. Bloggen kan vara ett bra medium om du tycker att det är din grej att skriva och producera texter. Men om du inte har några bra idéer eller erfarenhet av bloggning är det kanske inte bra att bygga upp en blogg just inför valet. Använd hellre de andra sociala medierna om du är mera bekant med dem.

En blogg kan ligga på din egen webbplats eller på en extern bloggplattform, så som Blogger eller Uusi Suomi Puheenvuoro. Med hjälp av bloggen kan kandidaten presentera sina tankar och delta i den politiska debatten. Kom ihåg att sprida din blogg i sociala medier, annars är det bara några få som kommer att hitta din artikel om du själv inte strävar efter att sprida den.

Bloggars styrka och svaghet är det att artiklar arkiveras på internet. Det är värt att komma ihåg. De texter du har skrivit kan dyka upp på internet även flera år senare, vilket i grund och botten är bra: inlägg på sociala medier försvinner lätt. Om du skriver bloggtexter satsa helst på kvalitet i stället för kvantitet. Textens längd är inte automatiskt en nackdel men det är bäst att undvika tjat. Det brukar vara bra att publicera korta kommentarer direkt på sociala medier som andra besöker mera aktivt än din bloggsida. 

Bloggtexter kan skrivas i varierande stilar. Du kan till exempel fokusera på dina egna erfarenheter, intressen och expertis. I den politiska debatten accentueras den senare men en bra bloggtext kan innehålla alla tre. Att hitta din egen stil tar tid så börja gärna blogga i god tid om du inte ännu har erfarenhet av bloggning. En lockande text är bra och korrekt skriven, tillräckligt koncis och motiverar läsaren att tänka. En bra text framkallar en reaktion hos väljaren, såsom: ”Det tycker jag med, ”det här var intressant och nytt” eller ”vad bra sagt”.

En bra blogg har minst en av följande egenskaper:

  • Bloggen ökar förståelse eller sakkunnighet. Hos läsaren väcker bloggtexten en känsla av att inse någonting sådant som de andra inte vet eller förstår. Läsaren vill därför berätta om sin uppfattning för andra genom att dela bloggtexten.
  • Bloggen får läsaren att reagera genom att väcka aktiva känslor. De aktiva känslorna är entusiasm, ilska, intresse och/eller innehållets rolighet.
  • Bloggen är praktisk: den hjälper läsaren att agera eller ta del av någon aktivitet.
  • Bloggen innehåller en intresseväckande berättelse. Du kan till exempel inleda ett visst ämne med en personlig upplevelse.

Om du inte bygger upp bloggen på din egen webbplats kan du skaffa den av en tjänsteleverantör. Flera av de externa bloggarna är kostnadsfria och du behöver bara skapa ett konto på webbplatsen. Hos vissa tjänsteleverantörer kan du påverka din bloggs layout (t.ex. Blogger) men hos några leverantörer har alla bloggar ett likadant utseende (t.ex. Uusi Suomi). Din profil-/omslagsbild är viktig: den skapar din image och ofta den första uppfattningen om dig som kandidat.

Gratis bloggplattformar