kampanjteamet

Kom ihåg åtminstone dessa

  • Jag har rekryterat en kampanjchef och bett åtminstone en person att komma med i kampanjens kärngrupp.
  • Jag har berättat för min familj och släkt, vänner och bekanta, att jag ställer upp som kandidat och bett dem att komma med i stödgruppen.
  • Stödgruppen har fått en egen Facebook-grupp eller en annan kontaktyta.
  • Jag har bett alla medlemmarna av stödgruppen att bjuda in nya medlemmar.

Kampanjteamet är viktigt

Kom alltid ihåg: valarbetet är ett samarbete. Det finns inte någonting som är lika viktigt för en kampanj som människorna: inte pengar, inte status, inte tidigare prestationer. En valkampanj drivs med de frivilligas krafter, entusiasm och energi – eller så drivs den inte alls.

Kandidaten behöver inte göra allt själv ens i en liten kampanj. Kandidaten måste få koncentrera sig på sin kandidatur: på att synas, stå i rampljuset och föra kampanj bland väljarna. Allt som kan delegeras till andra bör delegeras. Därför är upprättandet av en kampanjorganisation, alltså ett kampanjteam eller en stödgrupp ett nödvändigt steg när en kampanj inleds. Det ska påbörjas så snart som möjligt, till exempel redan före man bekräftar sin kandidatur.

Det lönar sig för varje kandidat att ha en egen kampanjchef, en så kallad pålitlig back, som stöder kandidaten och erbjuder praktisk hjälp. Storleken av den övriga stödgruppen varierar beroende på kandidat och kampanj. Stora stödgrupper kan ha tiotals eller hundratals personer men också en välorganiserad och högklassig kampanj genomförd av ett mindre team kan bli en utmärkt drivkraft som får kandidaten invald.

”Kampanjchef”, ”kampanjorganisation” och ”stödgrupp” kan låta pompöst. Det handlar dock om ytterst vardagliga och praktiska saker: de människor — familj och släkt, vänner och bekanta — som på ett eller annat sätt vill hjälpa dig med din kampanj. Ju mera människor du kan engagera desto noggrannare lönar det sig att tänka igenom deras uppgifter och ansvarsområden. Av det här kapitlet får du hjälp med dessa överväganden.

Kampanjchef

Den första och viktigaste saken i rekryteringen av en stödgrupp är en kampanjchef. Kampanjchefen är kandidatens högra hand och den egentliga ledaren för en stödgrupp.

Några bra egenskaper hos en kampanjchef:

  • organisatorisk förmåga, förmåga att hålla i trådarna
  • social kompetens, förmåga att inspirera och fördela uppgifter 
  • pålitlighet, handlingskraft
  • ett öga för kommunikation och politik

Kampanjchefen och kandidaten ska känna varandra tillräckligt bra för att ha en känsla av ett ömsesidigt förtroende. Det skadar inte om kampanjchefen är en gammal vän men det är inte nödvändigt. Det väsentliga är att det ömsesidiga samarbetet fungerar. När man funderar på en lämplig kampanjchef bör man i sina tankar fördomsfritt gå igenom alla bekanta och även någorlunda obekanta. Kampanjchefen behöver inte ha varit med i De Gröna från förut – det kan till och med vara nyttigt med ett utomstående perspektiv.

I ett nötskal är kampanjchefen: 1). den som leder och organiserar det praktiska i kampanjen, 2) kandidatens stöd- och förtroendeperson samt 3) en person med vilken kandidaten kan överväga och dryfta sina valteman och budskap.

Stödgrupp

En stödgrupp bildas av alla de personer som på ett eller annat sätt vill vara med i din kampanj. Det kan helt enkelt betyda: ”Jag vill gärna höra om vad som händer i kampanjen och jag är med i tankarna. ” Huvudsakligen betyder det dock att medlemmen av stödgruppen vill göra något konkret för kampanjen, exempelvis:

  • Donera sin tid. Att dela ut broschyrer, hjälpa till att ordna evenemang (fixa saker, koka kaffe osv.), skriva mallar för insändare/bloggtexter.
  • Donera pengar. Även små summor har betydelse.
  • Berätta om kandidaten för sin närmaste krets och bekanta.
  • Donera idéer. Feedback, konstruktiv textkritik, bra frågor, evenemang- och kampanjproduktidéer osv. är alla till hjälp.

Hur får man då medlemmar till stödgruppen? Ett kort svar: genom att fråga. Det lönar sig att skicka ett meddelande till alla möjliga vänner, släktingar, vänner och bekanta och berätta att man ställer upp som kandidat i valet och fråga om de vill delta/be dem att komma med. Det är absolut viktigt att be också dessa personer att sprida budskapet. Varje uppbackare tillför kampanjen sina egna sociala nätverk, alltså en grupp nya människor, för vilka det lönar sig att presentera kandidaten och vilkas stöd för kampanjen det lönar sig att be om.

Vikten av att fråga

För många kandidater kan det till en början kännas svårt att be andra att komma med i deras kampanj. Då är det viktigt att komma ihåg, att:

  • Man förlorar ingenting på att fråga. Om någon är ointresserad är det lätt att artigt tacka nej. De flesta önskar ändå lycka till i valet och är nöjda över att ha blivit tillfrågade.
  • I en valkampanj handlar det om att försöka bidra till en bättre värld. Om det känns svårt att be folk komma med i ”din” kampanj kom ihåg att du ber dem att ge en arbetsinsats till förmån för goda och viktiga saker.
  • När du ber någon att bli kampanjchef kom ihåg att en valkampanj är ett viktigt projekt: det är en stor komplimang att bli tillfrågad om att bli ledare för det.

Nästa skede är att sprida information om den egna kandidaturen och en inbjudan med till stödgruppen också utanför den egna bekantskapskretsen. Information om hur man kan komma med i din kampanj ska uppdateras så snart som möjligt på sociala medier och den egna webbsidan. Den egna gröna föreningen och kretsorganisationen kan också erbjuda kanaler för informationsspridning.

Att organisera en stödgrupp

Varje stödgrupp bör ha en kontaktkanal (t.ex. en Facebook -eller en Whatsapp -grupp osv.) Hitta den lösning som lämpar sig bäst för just din stödgrupp.

Det är viktigt att organisera tillfällen där medlemmarna av stödgruppen har en möjlighet att träffa varandra, stärka samhörigheten och inspireras tillsammans. Därför lönar det sig att regelbundet ordna träffar för stödgruppen. Det kan handla om fri samvaro (picknick, kvällsbjudning), gemensamma talkostunder (tillverkning av nålmärken) eller mer faktaspäckade planeringsmöten.

Kom ihåg att hålla hela stödgruppen ajour med vad som händer i kampanjen! Också en sådan stödjare som i början bara tänkt hänga med och följa med på avstånd kan under kampanjens gång och när valet stundar mycket väl bli aktivare om kampanjen präglas av en bra och entusiastisk stämning.

Det lönar sig också att kartlägga hurdant kunnande det finns i stödgruppen och utnyttja det i mån av möjlighet: den ena kan skriva käckt, den andra är duktig på att göra videor och publicera effektfulla inlägg på sociala medier, den tredje har mycket specialkunskap inom och förståelse för ett tema som är viktigt för och den fjärde har en paketbil som man kan transportera saker med. Många känner sig delaktiga och viktiga när de kan bidra med sitt kunnande till det gemensamma bästa.

Kärngrupp

I synnerhet i en större kampanj är det ändamålsenligt att bilda en kärngrupp av de i kampanjen mest engagerade personerna. I och för sig är det ingen skillnad vad detta team kallas. Den kan exempelvis kallas för kampanjens ledargrupp, planeringsteam eller kärngrupp. Det är helt enkelt frågan om att kandidaten och kampanjchefen samlar ihop en grupp inom vilken kampanjens praktiska uppgifter fördelas. Kom ihåg att även i en mindre kampanj är det viktigt att fördela uppgifterna mellan medlemmarna av stödgruppen. Det är roligare att göra saker tillsammans!

Använd din kreativitet

Källa: Maria Halonen (Maria Halonen och Lari Karreinen: 10 askelta parempaan vapaaehtoistoimintaan, Gröna Bildningsförbundet 2010.)

Kampanjuppgifterna behöver inte vara tråkiga eller alltid sig lika! En skojig nyans i kampanjen kan till exempel fås med följande ansvarsområden:

  • en gerillamarknadsföringsgrupp som ansvarar för att komma med de tokigaste idéerna
  • en partykoordinator som tillsammans med frivilliga ordnar roliga fester eller evenemang för supportrar och stödjare.
  • ett paparazzi-team som på ett avslappnat sätt skildrar kandidatens kampanj på sociala medier och hemsidan.
  • en bargrupp som under helgkvällar bedriver kampanjen bland festfolket tillsammans med kandidaten