kommunikation och marknadsföring

Kom ihåg åtminstone dessa

  • Skriv upp en kommunikationsplan och en kommunikationskalender: vilka teman du kommer att ta upp, var och när.
  • Gör din egen reklambudget: vilka reklamverktyg du kommer att använda, hur mycket kan du investera i dem.
  • Designa en broschyr och tryck upp tillräckligt med kopior. Det är inte nödvändigt att ha kandidatnumret på broschyren. Väljaren hittar dig också med ditt namn på valbåsets vägg.
  • Kom överens om en gatukampanjträff med en kompis eller en annan kandidat.  Att föra en kampanj tillsammans är inte bara en säkerhetsfråga utan också dubbelt så roligt.

Genom kommunikation skapar du välkändhet och rykte

Det första syftet med kommunikation är att göra dig känd som kandidat: med andra ord göra människor medvetna om att du kandiderar.

Det andra syftet är att skaffa dig ett visst rykte: du är en unik kandidat bland alla andra kandidater. Du har en viss bakgrund, personlighet och stil, du tillhör vissa grupper, du har dina egna politiska mål. Ryktet byggs alltid på verkligheten. Du kan inte kommunicera att du är något som du inte är.

Kommunikation och marknadsföring står nära varandra men de är inte samma sak. Kort sagt är den största skillnaden att uppmärksamheten som kommunikationen medför är gratis medan marknadsföringen oftast kostar pengar. Båda behövs – kommunikation och marknadsföring är nära förbundna med varandra och de planeras sida vid sida.

Kommunikations- och marknadsföringsstrategier

Kommunikations- och marknadsföringsmedier

Kommunikationsmedierna har alltid ett nära samband med det hurdan kandidat du är. Om din berättelse (tema, kommunikationsstil) riktas till exempel till människor vars viktigaste kommunikationsmedium är lokaltidningen, försök synas där så mycket som möjligt. Om din målgrupp följer huvudsakligen webbmedier, bli aktiv i sociala medier: kommentera, blogga, uppdatera Instagram, diskutera på Facebook och på Twitter, interagera med människor och rör dig där människor befinner sig.

Kommunikationskanaler och marknadsföringskanaler är oftast samma sak; om du kommunicerar aktivt och synligt i något kommunikationsmedium kulminerar detta i en effektiv marknadsföringskampanj i slutet. Marknadsföringen hänger alltså samman med all den kommunikation som du långsiktigt har utövat i ett visst medium med tanke på en viss målgrupp.

Lösningar för marknadsföring

Marknadsföringsbeslut styrs av den större helheten på din kommunikationsstrategi. När du först har ”skapat dig själv” som kandidat kan du sedan bygga upp den bästa marknadsföringsstrategin för dig. De mest centrala marknadsföringsbesluten gäller masskampanjföring och riktad direktkampanjföring. Utöver traditionella marknadsföringsmetoder lönar det sig att fundera över möjligheterna som atypiska marknadsföringsmetoder, det vill säga gerillakampanjer, erbjuder.

Masskampanjföring

Masskampanjföring betyder marknadsföring till en bred målgrupp och med ett enhetligt budskap. Masskampanjens effektivitet grundar sig framför allt på kvantitet. Om din kampanjs syfte är till exempel att nå 10 000 personer från Åboregionen, är det troligtvis nödvändigt att föra en masskampanj. Om du däremot strävar efter att få hundra personer donera pengar till kampanjen är det troligen mest lönsamt att föra en direktkampanj riktad just till dem.

Massreklam behövs när väljarna måste informeras om att kandidaten existerar överhuvudtaget och för att presentera de viktigaste skälen till att rösta på kandidaten. På många plattformar är det också möjligt att rikta masskampanjer enligt åldersgrupp, kön, intressen etc.

Reklam och mediakampanj

Masskampanjföring betyder vanligtvis en mediakampanj som förs med hjälp av reklam och annonsering. Reklam är en form av kommunikation som publiceras på betalda annonsplatser i massmedier och som stöder kampanjens mål eller åtgärder. Syftet med reklam är att ändra eller förstärka målgruppens attityder.

En central påverkningsmetod i reklam är att vädja till känslor. Det är en viktig metod också när det gäller reklam om sakfrågor. Att skapa sinnebild och en känsla av att kandidaten är en expert är ofta viktigare än att motivera kandidatens sakkunskaper med vetenskaplig kompetens.

Mediakampanjen genomförs som webb-, tidnings-, radio-, TV- eller utomhusreklam. Om du har tillräckligt med resurser lönar det sig att överväga annonsering i flera olika medier. Reklam görs dock endast i de medier som bäst når dina egna målgrupper.

En mediakampanj är det snabbaste och enklaste sättet att nå ut till en stor målgrupp. Det brukar också vara ett bra redskap på imagereklam. Mediakampanjens dåliga sida är att den kostar mycket. I synnerhet för dem som arbetar med små budgetar är det utmanande att annonsera och göra reklam. Ofta blir utmaningarna även större om man sparar på mediaexpertis och därmed investerar en stor del av en liten budget på dåligt gjorda reklam. Ett typiskt misstag är till och med att spara på annonsutrymmet och försöka få med alltför mycket information i ett litet reklamutrymme eller kort reklamtid. Se till att kostnaderna för reklamköp står i rimlig proportion till kostnaderna för reklamproduktion. Det lönar sig till exempel inte att använda pengar till en dyr reklamfilmproduktion om du inte sedan har råd att distribuera videon.

Direktkampanjer

En direktkampanj riktas alltid mycket noggrant till en viss målgrupp. Direktkampanjens budskap är skräddarsytt till en viss målgrupp. Förutsättningen för en lyckad direktkampanj är att man känner till målgruppen.

Den mest kända metoden för direktkampanjföring är direktreklam. Det kan så klart vara mycket annat än bara postförsändelser; t.ex. e-post, textmeddelanden, broschyrer som fästs på bilars vindrutor eller på cyklars styrstänger, förfrågningar, erbjudanden etc. Det kan också vara ett jippo som organiseras inom ett visst område och som är noggrant riktat till människor som rör sig där.

Den så kallade returkanalen hör tätt ihop med direktmarknadsföring. Det betyder att materialet erbjuder ett sätt att agera på: kontakta denna adress, anmäl dig till supportgruppen på denna webbplats, donera pengar här, kom till den adresserade platsen den här tidpunkten och så vidare.

Direktkampanjen drar målpersonens uppmärksamhet till det utsända materialet och meningen är att personen ska spendera så många sekunder med materialet som möjligt. Ju längre målpersonen spenderar på materialet, desto mer sannolikt är det att hen också stöder kampanjen. Ett bra exempel på direktmarknadsföring är ett medelsanskaffningsbrev som kandidaten har skrivit själv. Brevet är riktat, det vill säga skräddarsytt till just vissa mottagare; man har tänkt på varför just dessa personer skulle vilja stödja kandidaten. I brevet finns också en returkanal, dvs. anvisningar om hur stödet i praktiken ska ges. Dessutom kan effektiviteten av direktmarknadsföring mätas direkt genom att följa hur många av mottagarna reagerade på brevet genom att donera pengar enligt instruktionerna.

Atypisk kampanjföring – gerillamarknadsföring

Gerillakampanjföring, eller gerillamarknadsföring, betyder noggrant riktade marknadsföringsmetoder vars syfte är maximal effektivitet. Gerillakampanjföring kräver noggrann planering men inte stora ekonomiska eller andra materiella insatser. Kreativiteten sätts verkligen på prov i gerillakampanjföring. Varje gerillakampanj kräver interaktivitet och noggrann fokusering av budskapet. Oftast gäller det direktmarknadsföring, men också mervärdet som skapas för målgruppen.

Gerillamarknadsföring är en de svåraste kampanjtyperna att föra. Och ingen förväntas bygga en valkampanj enbart på denna metod. Men även en liten idé kan leda till bra resultat vid mindre delmål.

Exempel på gerillakampanjer

Ett exempel på en gerillamarknadsföringskampanj kunde vara att på en högskoleort skydda med ett sadelskydd som har De Grönas framtoning alla cyklar som står parkerade på högskolans gård. Under sadelskyddet placeras kandidatens broschyrer som är riktade till de studerande. Väljaren får ett hållbart och användbart sadelskydd och kandidaten får sitt budskap direkt fram till de cyklande studerande. 

Ett annat exempel kunde vara en instruktionsbok om sparsam körning och kandidatens broschyr som packas i zip-påsar. Påsen kan sedan hängas på bilens sidospegel med gummiband eller på vindrutan som en böteslapp. Broschyrens innehåll ska vara snabbt förståeligt och neutralisera den förargelse som bötesskräcken först har orsakat.

Kommunikations- och marknadsföringsåtgärder

Utarbeta en plan

När du planerar din kampanjs kommunikations- och marknadsföringsåtgärder lönar det sig att skriva upp både de grundlösningar som du redan valt och vad som i praktik ska göras utifrån dem. För varje kommunikations- och marknadsföringsåtgärd är det bra att tänka på t.ex. följande saker:

  • vad som ska göras (t.ex. en tidningsannons, ett evenemang, en insändare)
  • det valda kommunikationsmediet (var kommunikations-/marknadsföringsåtgärderna utförs, t.ex. ett visst medium)
  • tidsplanering och timing
  • sammansättning (kommunicerar du ensam eller tillsammans med någon)
  • vad är huvudbudskapet
  • vem ansvarar för innehållet/koordineringen
  • relevanta marknadsföringsåtgärder (t.ex. en tidningsannons som bjuder in till ett evenemang) om det inte är enbart fråga om marknadsföringshandling (t.ex. en imagereklam)

Exempel på kommunikations- och marknadsföringsmetoder

När du planerar kommunikation och marknadsföring är det bra att vara medveten om hurdan den politiska kommunikationen och marknadsföringen i allmänhet är. Här finns några traditionella metoder: de nya och innovativa metoderna är också värda att pröva på!

Insändare

En insändare är en aktuell eller tillräckligt lokal kort text där du presenterar en åsikt eller en lösning på ett visst existerande problem. Som en kommunikations- och marknadsföringsmetod är insändaren ett effektivt sätt att föra kampanj till dem som följer det medium där texten publiceras. Det är gratis och ger ett ganska bra uppmärksamhetsvärde med mindre tidsinsats.

En bra insändare är noggrant skriven, aktuell, lagom lång (det räcker med en halv A4-sida) och handlar om ett konkret ämne eller tar ställning till lokala frågor. Särskilt tidningar med färre upplagor tar ofta gärna emot insändare.

Vanligtvis finns det rum för bara en tanke i en text – försök inte till exempel skriva om flera olika teman i en och samma insändare. Du behöver inte skriva alla insändare själv. Ta din stödgrupp med för att skriva utkast och underlag tillsammans! Det lönar sig alltid att svara på sådana artiklar som handlar om De Gröna, vare sig det handlar om lokal eller nationell politik. Du kan be en riksdagsledamot, en fullmäktigeledamot eller någon annan känd aktör att skriva insändaren tillsammans med dig för att höja textens profil.

Evenemang och tillställningar

Evenemang och tillställningar brukar vara centrala element i kampanjer. Evenemangens karaktärer varierar beroende på kampanjens mål. Bra metoder att föra kampanj är till exempel att ordna fester, konserter, informationsmöten, seminarier och guidade utflykter m.m. Det är viktigt att fundera på vad det är som får målgruppen att komma på plats: hurdant mervärde ger evenemangen till dem?

Det är ganska lätt att ordna ett lyckat tillfälle som en del av kampanjen. När du ordnar ett evenemang är en ordentlig planering och marknadsföring i huvudroll. Det lönar sig att alltid ordna evenemang på de ställen där människor redan vistas så att det är så lätt som möjligt för dem att delta. Kom ihåg att det ska vara hinderfri passage där evenemanget ordnas! 

Det lönar sig att bygga upp ett visuellt intressant och funktionellt evenemang, särskilt om media har bjudits in. Att lyfta fram olika politiska mål genom handling istället för ord brukar vara en bra idé.

Gemensamma evenemang med kandidater från andra partier är ett välfungerande koncept. Det lönar sig att välja ett tema som människor och journalister är intresserade av, ett tema som är aktuellt eller lokalt och innehåller någon form av politisk spänning. Du kan be till exempel en redaktör från lokalradion eller -tidningen eller någon annan opartisk, munvig person att vara värden på evenemanget. Sedan är det bara att annonsera i tidningar, dela upp fb-eventet, börja organisera och sedan debattera!

Evenemang annonseras med betalda reklam men också kostnadsfri på händelsekalendrar i olika tidningar och webbsidor och på Facebook. Kommunikation och reklam behövs till en viss grad för att evenemanget ska bli framgångsrikt. Skapa gärna närvaro för evenemangen också i sociala medier. Fb-live e.d. är ett enkelt sätt att få bredare publik.

Paneldebatter

Delta i paneldiskussioner om arrangemangen verkar vara i ordning och om du har någonting att säga om temat. Förbered dig med att begrunda vad du vill säga, vad de andra troligen kommer att säga, hur du upplever framträdandet i panelen och hur du ställer dig i förhållande till de andra paneldeltagarna.

Kom ihåg att de flesta människor känner sig spända inför offentliga uppträdanden. Det är inte farligt, utan det visar att situationen är viktig för dig och att du tar den på vederbörligt allvar. Om du blir alltför spänd, tänk då på din roll som en politisk gestalt och försök inte tänka ur ett personligt perspektiv; den som kommunicerar är en kandidat som har någonting politiskt att säga. Kandidaten är där för att kommunicera sin sak och försöker göra det på ett så övertygande sätt som möjligt. Kom ihåg att i de flesta fall märker ingen att du är spänd och ifall din spänning syns är publiken på din sida. Var tappert dig själv i panelerna.

Egen broschyr

Trots att de flesta kampanjer utförs på nätet har gatu- och torgkampanjerna inte försvunnit någonstans. Direkt interaktion mellan kandidaten och väljarna är oftast effektivare än att vara synlig i ett visst kommunikationsmedel. Se till att du har tillräckligt med tid och resurser för att producera kampanjmaterial av bra kvalitet och i linje med din kampanj, som till exempel din egen valbroschyr. Din broschyr ska innehålla både texter och bilder av hög kvalitet men också ha en fin layout och bra tryckkvalitet. Reservera tid till alla dessa steg och be om hjälp om du inte själv har kunskaper att göra allt. Partiet erbjuder dig bra verktyg för att skapa layout.