De Grönas säkerhetsmanual

Detta är en allmän anvisning för att trygga säkerheten av gröna kandidater, stödgrupper och föreningar. Det lönar sig att göra egna kampanjrelaterade preciseringar i manualen, åtminstone i kontaktuppgifterna. Säkerhetsfrågor ska också diskuteras inom den egna föreningen, kretsen eller förbundet.

Om säkerhetshotet anknyter till grön (eller annars politisk) verksamhet eller stör den, ska en anmälan göras förutom till polisen och till den egna kretsen eller det egna förbundet även om faran redan skulle vara över. Vid akuta hot- eller nödsituationer (evenemang, gatukampanj osv.) ringer man det allmänna nödnumret 112.

Det är viktigt att anmäla också små hot så att partiet har en uppfattning om verksamhetens säkerhetssituation runtom i Finland. Det inbegriper både till polisen anmälda och oanmälda fall. Kretsarna och föreningarna förmedlar informationen vidare till partikansliet men man kan också kontakta det direkt. Det lönar sig inte att betrakta säkerheten som en kolossal fråga utan som en grundförutsättning för verksamheten. På samma gång som man planerar kaffeservering funderar man också på hur säkerhetsfrågorna ska beaktas. Säkerhetsfrågor handlar mest om förnuftig praxis.

Säkerhet under evenemang

Anordnaren av ett evenemang ansvarar också för säkerheten. Säkerhetsfrågor ska beaktas som en del av organiseringsrutinerna i evenemang av alla storlekar både inom- och utomhus.

Före ett evenemang:

• Säkerhetsaspekten beaktas redan i planeringsskedet. Vid planering av ett evenemang kan man ställa frågor om säkerhet till verksamhetsledaren för den egna valkretsen eller partikansliet.
  • Behovet av ordningsvakter klarläggs.
  • Det lönar sig att efter eget omdöme göra en anmälan till polisen om vilket evenemang som helst också när ingen officiell anmälan förutsätts. Det lönar sig att anmäla större evenemang och jippon och efter eget omdöme även mindre evenemang (om det t.ex. handlar om ett provocerande ämne).
  • Om man misstänker att något är på tok med säkerheten kontaktas den lokala polisen. Om en erfaren arrangör känner på sig att någonting inte står rätt till på evenemanget ska man lita på känslan.
  • Om det i anknytning till evenemanget kommer in direkta hot eller underliga förfrågningar (t.ex. frågor om gästernas exakta tidtabeller eller ankomstrutter) ska polisen eller Skypo meddelas.

På plats:

• Man för inte kampanjen ensam. På evenemang och valfält ska det alltid finnas mins två personer på plats. Man går inte ensam utom synhåll för att göra reklam för evenemanget eller kampanjen.
  • Säkerheten ska kontrolleras åtminstone av arrangörerna själva: utrymningsvägar, brandsäkerhet, första hjälpen-utrustning osv.
  • Man ska försäkra sig om att framför allt högprofilerade gäster har säkra rutter för att anlända och avlägsna sig.
  • Om det på plats finns en utomstående vaktmästare ska den informeras om evenemanget.
  • Man följer med situationen. Om någonting ovanligt händer ska man snabbt ingripa i situationen, i första hand ringa polisen eller på nödnumret.
  • Om man märker någon som uppträder suspekt ska man försiktigt närma sig personen och till exempel artigt fråga om denne har några frågor eller vill talas vid.
  • Om personer är klart hotfull kontaktas polisen innan man närmar sig personen eller försöker själv göra annat. Vid hot eller i en nödsituation ringer man alltid direkt nödnumret 112.
  • Om den hotfulla situationen är konkret eller fysisk, någon t.ex. kastar något på eller angriper personen, ska alltid en polisanmälan göras även om det inte uppstått en akut nödsituation.

Inom partiet samlar man information också om mindre hotfulla situationer, och senare kan både kretsen/förbundet/partikanslier och polisen meddelas om dem.

Säkerhet på nätet

Hatretorik och oriktiga uppgifter

Kontakta verksamhetsledaren för din valkrets och vid behov polisen om du blir föremål för hatretorik och hotelser. Det lönar sig alltid att meddela polisen (eller Skyddspolisen Skypo) om hot mot liv och hälsa även om de inte uppfyller rekvisiten för olaga hot.

Om du blir smutskastad eller föremål för spridning av oriktig information är det viktigt att inte bli provocerad. Dra andan och svara aldrig på feedbacken när känslosvallen sätter in. Om du känner dig upprörd, fortsätt att skriva först när känslan passerat. Det lönar sig inte att offentliggöra hotelser och osakligheter genom att exempelvis sprida dem på sociala medier, det kan leda till mera osakligheter.

Man kan dölja meddelanden på en Facebook-sida men börja aldrig dölja saklig kritik. Din egna sida på sociala medier är ändå inte ett öppet medborgarforum så du kan dölja meddelanden som till exempel innehåller svordomar, är rasistiska eller kvinnohatiska eller på ett okonstruktivt sätt och utan adekvat diskussion försöker mucka gräl. Störande användare kan helt och hållet spärras från sidorna.

Om felaktig information om dig hamnar i medierna ska du kontakta redaktionen och be om en rättelse. Förklara kortfattat varför informationen är felaktig. Du kan försöka få tag på den journalist som skrivit artikeln och om du inte kan nå denne kan du ringa redaktionen via växeln och säga att du önskar göra en rättelse.

Datasäkerhet

Se till att alltid göra tidsenliga uppdateringar av datasäkerheten på dina enheter och webbsidor. Vid inloggning använd starka lösenord och tvåstegsverifiering i mån av möjlighet. Använd inte samma eller liknande lösenord på flera olika ställen. Kom också ihåg att skydda din mobila enhet med ett lösenord eller på ett annat inloggningssätt.

Man får inte ignorera varningsmeddelanden som gäller datasäkerhet! Om du får ett meddelande som säger att den webbplats som du öppnar inte är säker, lämna webbplatsen. Om du får varningar där det frågas om du vill fortsätta till webbplatsen får du inte trycka ja/ ignorera varningen / besöka den här osäkra webbplatsen osv.

Sociala medier, e-post och delade filer

Använd förnuftet när du meddelar din identifieringskod till andra (t.ex. medlemmarna av stödgruppen). Försäkra dig om att också de sköter datasäkerheten. Behåll alltid de högsta administratörsrättigheterna endast hos dig själv. Om ditt konto kapas, kontakta alltid den systemansvariga, verksamhetsledaren i din krets och polisen.

Akta dig för e-post- och snabbmeddelandebedrägeri samt nätfiske. Kom ihåg att det är väldigt enkelt att förfalska namnet på en avsändare eller ett användarkonto! I oklara fall ska du först på andra sätt försäkra dig om avsändares eller användarkontos samt meddelandes äkthet.

Akta dig för skumma länkar och lär dig att granska vart de verkligen leder före du klickar dem. Använd förnuftet också med bilagor: om de förutsätter extra funktioner, till exempel att köra makron osv., tillåt det endast om du vet vad du gör.

Förlita dig inte heller blint på minnespinnar och koppla inte vad som helst till din enhet. Överför dina filer hellre via t.ex. Google Drive eller Dropbox. Bekanta dig även med Transport- och kommunikationsverkets cybersäkerhetsanvisningar!

Säkerhet är vår gemensamma sak

Du behöver inte vara ensam, berätta om situationer som har gjort dig orolig eller om du blir utsatt för trakasseri. Partiet samlar in uppgifter till och med om mindre hotfulla situationer så det är viktigt att anmäla dem med låg tröskel. Du kan göra en anmälan till din egen förening eller verksamhetsledaren i ditt distrikt, då får du stöd och uppgifterna förmedlas också vidare till partikansliet, men du kan också kontakta kansliet direkt. Du kan anmäla incidenter till polisen också i efterhand. Det är inte alltid nödvändigt att anmäla ett brott men det är ändå bra att informera polisen om fallen. Alltid när du undrar om du borde anmäla det här till någon, gör det!

En förening eller en större kommunalorganisation kan vid behov gärna diskutera säkerhetsfrågorna med den lokala polisen. Det är bra att ha goda relationer till den lokala polisen så att det är lätt att kontakta dem vid behov.

Kontaktuppgifter i säkerhetsfrågor

• Vid akuta säkerhetshot kontakta först det allmänna nödnumret 112, som kan larma både vårdhjälpen och polisen på plats.
  • Berätta om hotfulla situationer också till verksamhetsledaren i din krets eller ordförande samt till partikansliet via turvallisuusasiat@vihreat.fi.

Om du har mera frågor kring säkerhet kontakta verksamhetsledaren i din krets eller partiets organisationschef via jarjestopaallikko@vihreat.fi​.