gatukampanj

Kom ihåg åtminstone dessa

  • Planera till gatukampanjen en broschyr som passar din stil och tryck upp tillräckligt av den.
  • Fundera var och när du bäst når dina väljare: på väg till arbetet, på väg från arbetet, när du går och handlar mat eller nära fritidsområden?
  • Ordna dagliga broschyrutdelningsträffar med stödgruppen eller en annan kandidat för de två sista kampanjveckorna. Röj plats för dem i kalendern! En halvtimmesgatukampanj för pendlare på morgonen och på eftermiddagen kan tidsmässigt vara en ringa satsning men när det gäller synlighet har det en stor betydelse.

Under gatukampanjer når man människor

Med gatukampanj avses här alla sorters till väljare riktad marknadsföring som görs ansikte mot ansikte. Det handlar alltså om att kampanjen förs på gator, torg och evenemang och riktas till förbipasserande. Detta begrepp omfattar egentligen vilka kampanjrelaterade aktiviteter som helst som bedrivs i offentliga utrymmen och riktas till enskilda personer. En gatukampanj är det billigaste sättet att föra en kampanj och är därför populärt i framför allt småskaliga kampanjer. När gatukampanjen är väl genomförd är den ett av de effektivaste sätten att föra en kampanj.

I gatukampanjer uppförs vanligtvis en framträdande kampanjpunkt i vars närhet kampanjarbetarna möter förbipasserande och marknadsför kandidaten. Alternativt rör sig kampanjarbetarna i folkmassan utan att ha en kampanjpunkt de använder som sin bas. Kom ihåg att av säkerhetsskäl ska ingen föra en gatukampanj ensam utan att det alltid ska finnas minst två personer på plats. 

Effektiviteten av en gatukampanj kan förstärkas avsevärt med ändamålsenlig visuell utrustning. Förutom tält och beachflaggor kan också en enhetlig klädsel fungera bra: kampanjarbetarna kan t.ex. ha reflexvästar, stora nålmärken med kandidatens namn eller rentav De Grönas logo, halsduk eller andra gemensamt överenskomna accessoarer som väcker uppmärksamhet. På det sättet får också de som går långa omvägar för att på grund av ointresse eller brådska undvika broschyrutdelarna veta att de gröna är aktiva och träffar väljare i området. Även om den förbipasserande inte skulle vara intresserad just då lämnar vi ett spår i hens minne redan genom att synas.

Oras Tynkkynens tips för broschyrutdelning

Källa: Oras Tynkkynen

  1. Välj en plats. Bra ställen för utdelning är livliga butiks- och gågator. Beroende på ort kan även torg, stationstunnlar, huvudbibliotek och universitet vara ändamålsenliga platser. I köpcentrum brukar man inte få dela ut broschyrer men det lönar sig att fråga om lov. Pröva också större demonstrationer och utdelning när du går på gatan.
  2. Le. Folk tar hellre emot broschyrer av leende personer. Dessutom är det trevligare att dela ut broschyrer med ett leende på läpparna istället för en sur min.
  3. Sök ögonkontakt. På det sättet märker folk att du har något att säga dem. Funkar perfekt ihop med ett leende.
  4. Säg någonting. Det är få som vill ha religiösa broschyrer och en del undviker kommersiella reklamblad och politisk propaganda. Låt dem alltså förstå vad det handlar om. Testa exempelvis följande: ”Är du intresserad av…”. ”Vill du veta mera om…”, ”Här finns information om…”, ”Här får du en broschyr om [ämnet]…” osv.
  5. Var aktiv men inte hyperaktiv. Stå inte där och se apatisk ut och förvänta dig att folk kommer fram till dig för att be om en broschyr. Å andra sidan ska du inte heller springa efter folk och tvinga dem att ta en broschyr. Ge alltid broschyren skilt till varje person – det är just den personen du erbjuder broschyren.
  6. Var artig. Tack, var så god och ursäkta är alltid nyttiga ord. Artighet får motståndet att smälta och ger även dig själv en angenäm känsla. Om någon inte vill ta emot en broschyr har denne full rätt till det.
  7. Ge inte upp. Merparten av reaktionerna är neutrala, till och med positiva men ibland blir man ovänligt bemött. Ta det inte personligt. Kom ihåg att du driver en viktig fråga och har inte gjort något förkastligt. Kanske har snäsaren en dålig dag – eller ett eländigt liv. Ett olämpligt uppförande berättar mera om personen än dig.
  8. Städa efter dig. Ibland kastar folk broschyrerna ner på marken. Man kan minska svinnet genom att säga tydligt vad broschyren handlar om så att inte folk tror att de får något helt annat. Städa bort alla fällda broschyrer och för dem till återvinningen när utdelningen är slut. Vi vill ge ett gott intryck och andra är inte heller skyldiga att städa våra broschyrer efter oss.