jag som kandidat

Kom ihåg åtminstone dessa

• Fundera varför du ställer upp som kandidat.
  • Skriv upp varför det lönar sig att rösta på dig.
  • Tänk igenom din kandidatprofil.
  • Bestäm målgrupperna för din kampanj.
  • Fundera med vilken slags kampanj du når och övertygar din målgrupp.

Att begrunda kandidatens profil och målgrupper

Två frågor dyker oundvikligen upp på valfälten:

Varför skulle jag rösta just på De Gröna?
Varför skulle jag rösta just på dig?

Vilken av dem är den viktigaste frågan? För dig betyder den första frågan troligen mer eftersom du har börjat syssla med politik för att främja gröna värderingar. För de flesta väljare är den andra frågan dock mest central. Väljare är ofta mera intresserade av kandidater än av partier. Och även om val av parti är viktigt måste väljaren i det finska valsystemet i alla fall välja den bästa kandidaten i ett visst parti.

Varje kandidat sätter oundvikligen sig själv och sin person i spelet. En valkampanj är som en långvarig arbetsintervju där alla kommunens eller valkretsens röstberättigade har rätt att bedöma kandidaten. Kriterier är också samma som i anställningsintervjun: är den tjänstsökande lämplig och kvalificerad för tjänsten? Låt oss därför återgå till den andra frågan som väljaren ställer: Varför skulle jag rösta just på dig?

Hurdana förväntningar har man på kandidaten?

Innan du ställer upp som kandidat fundera över varför du vill kandidera. Om detta inte är klart för dig blir det inte klart för väljaren heller. Tänk därför först vilka saker som du skulle vilja främja som kommunfullmäktige, i riksdagen eller i Europaparlamentet beroende på vilket val det är fråga om. Definiera dina egna mål även om du tror att du inte skulle bli vald i just det här valet.

Hurdan kommunfullmäktigeledamot/riksdagsledamot/europaparlamentariker skulle du vara?
Vilka delområden i politiken är du intresserad av?
Vilka är dina viktigaste politiska mål?
Hurdan roll skulle du ta?

När du är klar med frågorna ovan är det dags att fundera över hur du kan förmedla dina svar till väljarna. Då talar vi om att bygga upp en kandidatprofil.

Kandidatens profil

När du börjar skapa din kandidatprofil och planera din valkampanj svara först på följande frågor:

1.   Hurdan kandidat är jag i väljarnas ögon?
  2.   Vilka är de som röstar på en sådan kandidat som jag?

Hurdan kandidat är jag i väljarnas ögon?

Din profil omfattar dina centrala valteman och väsentlig information om dig: kön, ålder, utbildning, yrkeskunskaper, familjesituation, intressen och hobbyer samt den stil du valt. Fundera på hur du kan framföra dina egenskaper så uppriktigt som möjligt och på vilket sätt kan du som kandidat vara så unik som möjligt.

Tänk inte på din profil alltför invecklat: enkelhet är ofta det bästa och det syns om du är oäkta. Profilen ska vara trovärdig men också sann. Du kan dock lyfta fram dina bästa sidor och låta några andra saker stå i bakgrunden. Väljarnas bild av kandidaten uppstår både från offentligheten och valkampanjen. Med hjälp av intervjuer, reklam, valtillfällen, egna texter och annan typ av publicitet måste kandidaten övertyga väljarna om att hen är en god beslutsfattare och befrämjar sådana frågor som är viktiga för väljarna.

Från profil till berättelse

En metod att utforma din profil och dina mål är sk. storytelling, alltså att du skapar en berättelse om dig själv. I berättelsen kan du beskriva till exempel följande saker:

Vem är jag och var kommer jag ifrån?
Vilka saker definierar mig som människa?
Vilka saker är allra viktigast för mig?
Vilka politiska frågor ligger närmast mitt hjärta?
Vilka saker är jag entusiastisk för?
Vilken grupp ansluter jag mig starkast till?
I vilken grupp känner jag igen mig?
Vilka är de viktigaste politiska värderingarna för mig?

Till exempel så här:

”Eva-Maria Kandidat är 30-årig mor som bor i storstadsförort. Hon är en akademiskt utbildad informationsarbetare och hon sysslar aktivt med hundar. Viktiga saker för henne är miljöfrågor, tolerans, barnfamiljers saker och bra hobbymöjligheter. Hon brinner mest för frågor gällande god behandling av djur och barndagvård. Förutom hennes familj och närmaste vänner är hennes arbetskamrater och andra personer som hon träffats genom yrket, andra hundägare och det akademiska samhället viktiga grupper för Eva-Maria. Hon identifierar sig mest med stadsbor som liknar henne själv; människor som har familj och som vill påverka sin omgivning, men som på grund av arbete och familj hinner inte främja dessa saker i praktiken. De viktigaste värderingarna för henne är jämlikhet, jämställdhet och universella människo- och djurrättigheter.”

Bild

Kandidatbilden är väldigt viktig. Om kandidaten har en kostym och en slips på sig på bilden skapas ett helt annat budskap än om kandidaten bär en huvtröja eller en randig Marimekko-tröja. Ser du allvarlig ut eller har du ett brett leende? Det är bra att bilden är densamma i alla material så att man genom upprepningen lär sig att identifiera kandidaten. I digitala kanaler och i broschyrer kan den officiella bilden också kompletteras med bildmaterial som beskriver kandidatens personlighet.

Titel

Det andra elementet som är synligt i alla valmaterial är titeln. I den officiella kandidatlistan anges yrke eller titel. På De Grönas egna affischer avtalas titlarna kommunvis och du kan ofta välja en eller flera titlar som beskriver dig bäst. Fundera därför på vilken titel som bäst beskriver dig: är du t.ex. politices magister, kommunfullmäktigeledamot, hemmapappa eller föreningsaktiv?

Valslogan

Valslogan kristalliserar kandidatens väsen och politiska budskap, alltså kandidatens berättelse. En bra slogan är tydlig, kort och lätt att komma ihåg. Den ska inte innehålla för många ord, ett par ord fungerar oftast bäst. Sloganen ska inte vara ett skämt men inte för trångsint heller. En bra slogan brukar innehålla rörelse, drive, humor, livliga adjektiv och värden som presenteras på ett nytt eller intressant sätt. Om en viss kandidatimage redan finns eller kandidaten är känd från förut kan detta utnyttjas. Har du haft en bra slogan i ett tidigare val kan det vara bäst att behålla den. Men om du inte kan komma på någon bra slogan behöver du inte försöka tvinga fram en. Du klarar dig bra också utan.

När du är färdig med din berättelse och har funderat över de politiska teman som passar din berättelse, och kanske kommit på en slogan har du redan kommit långt. Sedan är det dags att övergå till praktisk planering: de konkreta valen gällande kommunikation och marknadsföring.

Layout

Layouten på dina broschyrer, webbsidor och annat material berättar också någonting om dig. Det mest centrala med layouten är färgen. För den gröna kandidaten brukar det vara naturligt att hålla sig till grön färg. Eftersom partiet spelar roll för många väljare är det är bra att vara tydlig med detta under kampanjen. Om du vill använda någon annan färg fundera på om det är rött, blått, orange eller en annan färg som bäst stöder din profil. Kom ihåg att lägga partiets logo synligt fram i broschyren, särskilt om din egen färgvärld skiljer sig avsevärt från partiets.

Till och med broschyrens stil berättar om kandidaten. Det viktigaste att komma ihåg är att produkten som säljs i valet är du. Göm dig inte bakom dina teman utan kom ihåg att ditt namn och din bild alltid ska framträda större och synligare i annonserna än dina valfraser.

Tema

Kampanjteman är oerhört viktiga. De hör ju direkt ihop med kandidatens profil. De gröna kandidaterna brukar ha flera saker som de vill förbättra men bara några få av dem kan lyftas fram under kampanjen. När du väljer dina teman är det viktigt att dina huvudteman passar dig och att du kan tala om dem på ett naturligt, sakkunnigt och trovärdigt sätt. Oftast kan du hitta ett lämpligt huvudtema genom ditt yrke, din hobby eller livssituation.

Kompetens och sakkunnighet

Kompetens och sakkunskap är väsentliga när en trovärdig kandidatimage byggs upp. Varje kandidat ska ge ett så kompetent intryck att kandidaten kunde lätt föreställas sitta i kommunfullmäktige, i riksdagen eller i Europaparlamentet.

En kompetent och sakkunnig kandidat känner till åtminstone följande saker:

– De Grönas valprogram och valteman
– De Grönas verksamhet i den egna valkretsen
– Grunderna för beslutsfattandet på kommunal, nationell eller EU-nivå (beroende på val)
– Svar på de mest centrala valfrågorna

Sakkunnigheten utvecklas genom grundligt genomtänkta svar. Skriv gärna begrundade motiveringar när du besvarar kandidattesten: folk brukar läsa dem och de fungerar som gratis reklam för kandidatens förtrogenhet med olika ämnen. Också på kandidatens webbsida är det bra att skriva både korta och koncisa krav och längre texter där de egna ståndpunkterna motiveras. Det lönar sig också att formulera de egna teman som konkreta mål.

En viktig sak är också att fundera över om du har substanskunskaper inom ditt område eller om du fått dina kunskaper i vardagslivet: kommunicerar du helst genom fakta eller värderingar. Vill du nå expertstatus eller vara identifierbar? Oftast är det bäst att kommunicera pålitlighet och trovärdighet men samtidigt vara identifierbar. Du kan skapa identifierbarhet till exempel genom att påtänkt ta fram något personligt om dig själv.

Vilka är de som röstar på en sådan kandidat som jag?

När du har planerat hurdan kandidat du ska vara i väljarnas ögon är det dags att fundera över vilka som röstar på en sådan kandidat som du är – till vem ska din kampanj riktas?

Vilka egenskaper hos kandidaten påverkar valet?

– Ålder
– Kön
– Bostadsort
– Utbildning och yrke
– Politisk erfarenhet

Det finns flera olika målgrupper och de varierar i storlek. När du finkammar dina egna målgrupper är det bra att komma ihåg följande huvudregler:

• Välj inte för många målgrupper. Ett bra antal huvudmålgrupper är ungefär tre.
  • Målgrupperna borde ha något slags logiskt samband med kandidaten. För varje målgrupp ska du tänka på vad det är som gör att denna grupp ser dig som deras egen kandidat.
  • En bra målgrupp ska inte vara för bred (t.ex. ”kvinnor” eller ”alla stadsbor”)
  • En bra målgrupp ska inte heller vara alltför begränsad (t.ex. ”enögda skogshuggare från Huhtasuo”)

Målgrupper kan vara till exempel ”studerande”, ”hundägare”, ”pensionärer”, ”idrottsfolk” eller ”kulturaktivister”. På stora och medelstora orter kan även den egna stadsdelens eller kommundelens invånare vara en bra målgrupp. När du har valt din målgrupp måste du visa genom din profil och dina teman att du bryr dig om och känner till gruppens angelägenheter och/eller att du själv också företräder gruppen. Ofta kan du få tag på en viss grupp genom riktad marknadsföring, t.ex. på facktidningar, på webbplatser eller via organisationer.

För de som kandiderat tidigare lönar det sig att med kampanjföringen se till att de gamla väljarna känner igen den välbekanta kandidaten och tänker fortfarande att det är ett bra val att rösta dig. Kandidaten bör inte i onödan irritera de gamla väljarna eller kärnsupportrarna med sådana teman som är främmande för dem.

Det är först när kampanjens budskap och målgrupper har övervägts som det är dags att tänka på medierna eller till exempel var man ska föra gatukampanj. Det är bra att vara synlig på de platser där din målgrupp också finns.